h1

morgonen är de stora folkvandringarnas tid

februari 7, 2008

Folkvandringarna sker i arla morgonstund. Det är åtminstone så det känns när jag för andra morgonen i rad reser med lokalbuss före åtta på morgonen och det är trångt till tusen på varenda buss. Sena är bussarna också, och jag som är allt annat än en morgonmänniska sitter och funderar över det omänskliga i situationen.

Det här med rusningstid på bussarna har liksom gått mig förbi tidigare – under de år av mitt liv när jag störtade hemifrån före åtta på morgnarna med andan i halsen och en halväten smörgås i handen levde jag inte så urbant, och det där med att byta bussar och därmed ha material för jämförande studier kändes väldigt avlägset. Numera tar jag mig ofta hem under rusningstid, men rusningen under den sena eftermiddagen känns aldrig sådär påtagligt folkvandringsartad som den tidiga morgonträngseln.

Och det är nu jag börjar undra – om vi uppenbarligen lever i ett samhälle där man kan gå hem från skolor och jobb under olika tider på eftermiddagen, varför måste en så stor andel hemifrån vid samma obehagligt tidiga tid på morgonen? Inbillar vi oss att vi på något sätt är effektivare då? Vad gäller mig själv har jag verkligen inga illusioner på den punkten. Det enda jag är kapabel till under tidiga morgnar är att vara trött, gnällig och extremt fumlig och okoordinerad. I morse förväntades jag ändå vara social på finska, detta trots att jag serverades svart och beskt te ur liten kaffekopp och helst ville gråta för att jag så innerligt längtade efter grönt te ur stor och handvärmande mugg att kura ihop sig med. Man ska vara snäll mot mig på morgonen, ety jag har inga extra resurser att ta av vid den tiden på dygnet.

Andra bloggar om: ,

One comment

  1. Det här sker ju i alla törre städer varje dag. I många länder har man speciell morgonprogram på TV som bara ägnas åt att informera pendlare vilka infartsvägar om fungerar snabbast just den dagen. Med flextid kan man åka före 07:00 eller efter 09:00, så slipper man problemen. Man har försökt med att i alla fall plocka ort skolbarnen fån lemmeltåget, genom att senarelägga skolstarten. Men det ger ju väldigt sena skoldagar. Det är ju också ett problem för de som jobbar i kollektivtrafiken, de har mycket jobb på morgonen. Sedan kan de vara lediga mitt på dagen, för att sedan jobba på eftermiddagen igen, precis om för t ex hemtjänstpersonal – inga vidare arbetsförhållanden.



Kommentera

