h1

plats, pastavatten!

februari 12, 2008

Varje gång jag kokar pasta ställer jag mig frågan varför italienarna inte har kommit på en motsvarighet till kinesernas riskokare. Ris är det minsann ingen konst att koka i en vanlig kastrull (må vara att riskokaranvändarna skryter om dess smakförhöjande effekt), men pasta. Hur kommer det sig att pastavattnet kräver ständig och koncentrerad övervakning för att man ska kunna förhindra att det antingen lämnar det kokande stadiet
eller ger sig iväg långa vägar utanför kastrullen?

Seriöst, det finns en anledning till att jag tycker att det är väldigt bekvämt att äta couscous och nudlar, som kan tillredas i en skål fylld med hett vatten, och därmed inte kan koka över.

(Och till er som tänker kasta er på kommentarslänken och upplysa mig om att pasta med fördel kokas utan lock vill jag säga: Betänk energiförlusterna!)

2 kommentarer

  1. Har du provat att koka pasta som du kokar couscous och nudlar? Det fungerar säkert, även om det tar lite längre tid, och det blir nog ganska klibbigt. Vid pastakok har man normalt en STOR mängd vatten och en STOR kastrull.


  2. Om du kokar färsk pasta behöver du bara koka i nån minut, så då är energiförlusten nog minimal (lock på medan vattnet kokar upp…

    Det är väl så italienarna löst problemet.



Kommentera

