h1

Dagens vårtecken

mars 11, 2008

Jag är inte van vid att våren börjar omedelbart efter min födelsedag, men tydligen är det så här det ska vara i år. Idag har nämligen följande vårtecken noterats:

  • Barnen på jobbet tog fram sandlådeleksakerna och tjatade om att få ta av sig ytterkläderna utomhus.
  • Jag såg årets första motorcykel i trafik
  • Jag tog årets första cykeltur, och åhörde dessutom årets första koltrast.

Det märks att det var månader sedan jag senast cyklade eftersom jag inte bara glömde både hjälm och belysning utan dessutom kände mig alldeles matt och stel i benen trots den korta sträckan. Men åh, vad det var härligt att cykla igen! Frihetskänslan! Det är nästan så att jag ångrar att jag förlängde busskortet med en månad i fredags, men å andra sidan väntas det minusgrader inom den närmaste framtiden så busskortet kanske kommer till pass trots allt.

Och dessutom har dagen bjudit på solsken och väldigt mycket vår i luften. Kan inte sätta fingret på exakt vad det är i våren som doftar, även om jag vet att en viktig komponent i blandningen är våt jord.

Andra bloggar om: ,

5 kommentarer

  1. Åh, den första cykelturen efter vintern är alltid, alltid fantastisk! Sandlådeleksaker är också vårtecken, fast det är ganska många år sen jag tillämpat det vårtecket. Men snart är jag kanske tillbaka i det stadiet, typ nästa vår antar jag. 🙂


  2. Det finns ju ingen anledning att sluta cykla under vintern. Däremot är det ju en viss frihet att byta till sommarcykeln, som rullar lite snabbare och lättare på smala, större hjul med mindre mönster.


  3. Jag brukade förakta folk som inte cyklade på vintern innan jag själv bodde i stan och hade valet att faktiskt åka buss. I måndags cyklade jag följdaktligen för första gången sedan i höstas. 😛


  4. Och jag har sett krokusar och snödroppar. Skönt att våren är på väg.


  5. Jag har cyklat hela vintern (och det har gått jättebra!), men tycker ändå att det är en underbar känsla att få cykla på bar mark… 🙂



Kommentera

