h1

Försiktigt Daugava-upptäckande

mars 18, 2008

Jag köpte Lars Winnerbäcks senaste album Daugava för några veckor sedan, och hittills har jag snarare varit sval i stället för entusiastisk. Fast Winnerbäcks musik har en förmåga att kunna hitta fram till mig när jag minst anar det och för länge sedan har tappat hoppet. Så var det i alla fall med det föregående albumet Vatten under broarna. I efterhand är det alltid märkligt att komma ihåg att man kunde vara så ointresserad av ett album som man just i stunden tycker är så underbart bra. Musiken är likadan, men det är jag som har förändrats.

Och just nu, den här tidiga kvällen, vandrar Winnerbäck rätt in i hjärtat på återbesök när han sjunger

jag skulle aldrig ha tålamod nog att bli förstådd
ingen känner mig
så väl som du

Och naturligtvis är det snarare snudd på banalt, men det anknyter till en av de tankar jag umgicks med igår kväll, och just därför berör det mig så mycket.

I övrigt blånar det utanför fönstren och jag är småförkyld med den där gnälligheten som drabbar mig varje gång jag måste leva med att det svider att andas. Det är tisdag kväll och jag har läst igenom helgens tidningar och nått samma läge i tidningshögen som jag senast såg typ i torsdags.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer

  1. De skivor av Lasse som jag tyckte minst om när de kom var nog Kom och Singel och de hör till mina favoriter idag. Det är nog som du skriver att tiden inte alltid är rätt.


  2. Jag behöver alltid tid på mig för att uppskatta musik. Jag tycker det är rätt jobbigt när någon ber mig lyssna på en ny låt och lämna utlåtande direkt. Det blir ju bara något väldigt preliminärt som kan visa sig helt fel…


  3. Helena: Känner igen mig i det du skriver, mycket av min favoritmusik är mer eller mindre långsamt upptäckt. Fast sedan finns det ju också de där låtarna man har älskat från första stund – ibland från första halvminuten.



Kommentera

