h1

Jag sa ju det!

mars 18, 2008

På min dators hårdskivor finns en enda liten låt som är köpt över nätet. En ljudfil som jag har laddat ner mot betalning – fast egentligen kostade den mig ingenting eftersom jag fick en rabattkod som gällde för inköp av en låt. Jag har alltid ställt mig lite skeptisk till köp av musik i digital form – om jag ska betala för musik vill jag få den i en form som jag kan känna under fingrarna och sortera in i skivhyllan för att sedan ta fram och titta på den ibland. Förpackningshysteri, kan man tycka, men titta här hur det gick med min inköpta låt:
Nu när jag på grund av iLike-användande har övergett winamp som standardmediaspelare till förmån för iTunes visar det sig att just den här lilla låten inte går att ta med sig till iTunes på grund av de medföljande säkerhetskoderna. Förvånar det mig? Inte direkt, men det stör mig naturligtvis, samtidigt som det ger mig vatten på min jag-vill-inte-köpa-musik-i-digital-form-kvarn. För jag tycker att den här sortens skydd är ungefär lika roliga som kopieringsskyddet på Dungens Stadsvandringar
som gör att jag inte ens kan spela upp albumet med självvald mediaspelare på datorn. Vi pratar alltså inte om att kopiera innehållet, vi pratar om att lyssna på skivan. Och eftersom jag nästan enbart lyssnar på musik via datorn numera borde jag alltså ta hjälp av Pirate Bay & co för att lyssna på en cd som jag ärligen har betalat för, och som jag dessutom har rätt att kopiera för eget bruk. Vilket skivbolaget effektivt förhindrar mig från att göra.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer

  1. DRM är skräp men förhoppningsvis kommer det bli mer sällsynt då skivbolagen äntligen fattat att vi vill kunna lyssna på musike när som helst och hur som helst.


  2. Jag har ingen aning om vad det är för format eller skydd på den låten, men ALLT går att konvertera till annat format. Många radiokanaler streamar t ex bara sina program p g a upphovsrättsskäl, men man kan alltid spara ner programmen och konvertera till MP3 ändå.



Kommentera

