h1

Inte svårare än så

mars 27, 2008

Kaizers Orchestra hade sin första spelning i Finland i dagarna, vilket Husis har uppmärksammat lite här och lite där. Det som fascinerar mig mest i deras rapportering både före och efter är hur Kaizers Orchestra av två olika skribenter beskrivs som ett band som sjunger på en obegriplig västnorsk dialekt (citat ur lördagens Volt).

Och jag fattar liksom inte hur det kan vara så svårt för dessa finlandssvenska skribenter att förstå vad Kaizers-killarna sjunger. Må vara att det kanske är lite knepigt för fansen ute i Centraleuropa, men för oss med svenska som modersmål?
Jag vet att jag kanske inte är helt objektiv, med tanke på att min bror senast förra månaden, efter lite Kaizers-lyssnande, konstaterade att de låter som om de hade kunnat härstamma från vår hemby – men kom igen. Det är inte värre än att man förstår vad de sjunger efter ett par genomlyssningar och lite hjälp av texterna i skriftlig form. Vem har inte behövt lyssna ett par gånger och sedan kolla texthäftet när det gäller artister som sjunger på svenska eller engelska?

Andra bloggar om: ,

6 kommentarer

  1. Lite grovt brukar man ju uppskatta att det finns ca 300 nordiska språk – danska, svenska, norska, färöiska, isländska och 295 norska dialekter! Norsk vestlandsdialekt är nog det som svenskar har svårast med, medan nordnorska dialekter kan vara lättast. Naturligtvis skall man, med undantag av isländska och färöiska, förstå folk som talar de andra språken, jag lyssnar t ex ofta på dansk radio. Däremot har jag upplevt lite problem när en person från vestlandet talar engelska med mycket stark accent!


  2. Jag blir riktigt nyfiken på det där bandet och deras texter… 🙂 Håller med om att vestlandsdialekterna är SVÅRA!!! Jag känner en hel del folk därifrån, och lyckas fortfarande inte förstå dem så bra (fast jag talar ju inte så ofta med dem längre…)… Men det är fina dialekter!! Skulle kunna skriva hur mycket som helst om norska dialekter… 🙂

    Ja, jag skulle ju berätta att du finns med på
    min lista över tio bloggfavoriter men jag såg att du redan sett det… 🙂 Anyway, KUL att läsa din blogg! Och så var det kul att ses som hastigast förra veckan 🙂


  3. My: Jag tycker som sagt inte att Kaizers Orchestras västnorska dialekt är så oerhört svår, men det kanske underlättar att jag har läst texterna också, och inte bara lyssnat.
    Jag rekommenderar absolut lite Kaizers-lyssnande! Tycker att Ompa til du dør fortfarande är deras bästa album, även om de har hunnit ge ut en del nytt material sedan den skivan. För övrigt är det här ett band jag upptäckte via en gemensam bekant med stort språkintresse och speciell musiksmak…


  4. Aha, jag kan ana mig till vem den gemensamma bekanta är… 🙂 Kul!


  5. Googlade mig hit och blev sugen på att kommenter även om det är ett gammalt inlägg.
    Studioversionerna är inte alls svåra att förstå, men om man inte lyssnat på dem alls tidigare och bara går på en konsert blir det svårare eftersom rösterna inte har samma klarhet som på studioversionerna.
    Sen är det ju väldigt olika såntdär. Jag är inte heller objektiv eftersom jag är halvnorsk och pratat flytande sedan 2års åldern men vissa vänner till mig förstår vartenda ord medan andra inte förstår någonting och till och med trott det är tyska.


    • Majken: Kommentarer på äldre inlägg är också välkomna – jag läser allihop!
      Och visst har du rätt i att det är enklare att höra vad de sjunger och därmed förstå vad de sjunger när man lyssnar på studioversionen än när man hör dem live – så är det ju egentligen med all musik som har sjungen text. Det är kanske här vi ska lära oss att man helst ska lyssna in sig på bandet/artisten innan man går på konserten, men jag tänker inte dela ut några pekpinnar eftersom jag själv är dålig på att leva upp till den föresatsen.



Kommentera

