h1

Plötsligt avgår en minister

april 2, 2008

Igår när jag kom hem från jobbet frågade hon jag delar lägenhet med om det är sant att utrikesministern har avgått, eller om det är ett aprilskämt.

Och sedan vaknar man upp den andra april, läser morgontidningen och konstaterar att det faktiskt hände, att Ilkka Kanerva faktiskt blev tvungen att avgå. Läser också om dansösen Johanna Tukiainen som Kanerva skickade de nu så berömda sms:en till, hur hon får mängder av mail från folk som tycker att hon har förstört Kanervas karriär. Som om inte män på 60 år skulle kunna ta vara på sig själv och ta ett ansvar för sina handlingar.

F ör övrigt tycker jag att hela grejen med avgående ministrar är lite fascinerande. Jag minns sommaren 2003 när Anneli Jäätteenmäkis karriär som statsminister tog slut. På något sätt hör hennes avgång för avigt ihop med den dubbla sats bullar som jag bakade den där tidiga sommarkvällen, samtidigt som jag timme för timme kunde följa radionyheterna om statsministerns avgång. Ljudinspelningen från presidentens sommarviste, där Anneli lämnade in sin avskedsansökan, bilden från samma plats som dök upp på tidningens förstasida nästa gång. Och kaneldoften, solen utanför fönstret.

Idag fascineras jag än en gång, medan jag vevar hopprep och kisar mot solen. Det är de där dagarna när politiken plötsligt är på allas läppar. Någonstans tror jag aldrig att sånt här ska hända. I Jäätteenmäkiaffären var det en nästan hisnande känsla att inse vad som händer – det var hisnande och sorgset på samma gång. I fallet Kanerva är jag än mer förvånad. Jag hade tänkt mig att om skrällen skulle komma, skulle den redan ha kommit.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

