h1

Att vara en bland verkligt många röster

april 8, 2008

I söndags hade kören jag sjunger i (och därmed kallar min kör utan att därmed göra anspråk på att vara dess ägare) konsert tillsammans med alla andra körer i prosteriet. Det här bjöd på en del intressanta upplevelser, bland annat i form av att sjunga en sång tillsammans med en annan kör utan mer än två-tre gemensamma genomdragningar av låten på förhand. Och med ny pianist!
Som avslutning sjöng alla körerna tillsammans, och tro mig, det var hur häftigt som helst. Jag var helt såld på känslan av att sjunga i en så stor kör, att kunna luta sig tillbaka i sin egen stämma och veta att ansvaret är så delat att man inte ens kan urskilja sin egen röst i helheten.

Jag vet att min kör också är utvecklande, på ett annat sätt. För det är utvecklande att sjunga i en så liten kör att ens egen insats verkligen, verkligen spelar roll. När man vet att man inte kan fega ur och hoppas att de andra fixar det på egen hand. När man mer och mer måste våga lita till sin egen röst. Fast efter söndagen känner jag att det skulle vara enormt roligt att få komplettera med lite sjungande i stor kör, i det där havet av koordinerade röster – för det är så grymt mäktigt när det lyckas. Bara att studera kantorernas och musikernas jobb med att pussla ihop alltsammans var fascinerande.

Och, tro det eller ej, men jag har för första gången tittat på noterna under en konsert. En av sångerna vi sjöng byggde nämligen väldigt mycket på principen ”upprepa likartade saker i blandad ordning”, och jag som tills för ett par år sedan ansåg mig vara totalt notblind insåg att noterna var ett grymt bra hjälpmedel. jag börjar liksom allt mer ana att detta med att kunna sjunga från noter inte är så utopistiskt längre, även om det fortfarande krävs att jag ska vara åtminstone lite förhandsbekant med melodin.

Andra bloggar om: ,

One comment

  1. Åh, båda de där känslorna är så sköna – både att kunna luta sig tillbaka och vara en del av något stort och vackert och att vara en del av en så liten kör att ens röst räknas. Gillar körer. Borde hitta en igen.



Kommentera

