h1

Vad är vad, vem är jag?

april 17, 2008

Lättövertalad som jag är deltar jag i Pappers läsarundersökning (okej, det har säkert med saken att göra att man kan vinna en iPod). Fast sedan kör jag fast. Det börjar med att jag ombes uppge hur många timmar i veckan jag ägnar åt datorer/webben, och jag baxnar inför uppgiften att räkna samman och sedan stirra sanningen i vitögat. Men det blir värre. Papper vill också veta hur många timmar per vecka jag ägnar åt hälsa och utseende respektive idrott och motion. Guldläge för hårklyverier. Jag kom nyss hem från ett pilatespass – är det motion eller hälsa? Ska man sitta och räkna ihop den tid man sätter ner på att borsta tänder och tvätta hår, eller räknas bara mer extravaganta ansträngningar typ ansiktsmask och hårfärgning?
Sedan kommer frågan om tidsåtgång för kultur, och jag blir än mer frustrerad. Får lust att hänvisa till min modersmålslärare i högstadiet som lärde mig att kultur är motsatsen till natur, allt av människan skapat. Vad är kultur egentligen? Dagstidningens kultursidor? Hejarklacksramsorna som ungarna skanderar på skolgården? Låten jag småsjunger medan jag cyklar till jobbet? Söndagens (hög)mässa?

Sedan börjar allt kännas som en konspiration. Det är inte alls så att Papper vill veta hur många timmar per vecka jag ägnar åt matkultur respektive annan kultur (vad är matkultur förresten? Var någonstans mellan snabbnudlar och fyrstjärnig restaurang dras gränsen?). Man vill bara få mig att uppskatta hejvilt och landa på ett timantal per vecka som överskrider en veckas sammanlagda tid i timmar. Så härmed, till mitt försvar: man har väl simultankapacitet. Jag kan lyssna på musik och surfa samtidigt. Likaså kan jag läsa och borsta tänderna samtidigt – kultur och skönhetsvård i ett, slå det om ni kan!

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

