h1

Thank Rajaton for the Music

maj 5, 2008

I morse var det måndag morgon i kvadrat. Det var minst sagt motigt att stiga upp och cykla till jobbet efter fyra dagars långledigt – i synnerhet när man är medveten om att det inte blir fler andningshål inom den här månaden.
Dessutom var jag trött in i märg och ben – så till den grad att jag mest satt och glodde under halvslutna ögon vid frukostbordet fast förnuftet sa mig att jag var sen och skulle vbli ännu senare om jag inte skyndade mig. Men skynda sig, hur gör man det när kroppen bara vill rulla ihop sig till en boll på behagligt varm plats? Så redan innan jag cyklat till jobbet hann jag önska att dagen skulle ta slut någon gång så att jag får gå och lägga mig igen. För det finns inget som är så utmattande som måndagmorgonens trötthet. Inte den där tidiga väckningen för att hinna till tåget eller skolningsmorgonen – för då går man delvis på spänning alternativt ilska och hinner inte ta in den trötthet som rimligtvis ligger och lurar där bakom. Men måndagsmorgnar, när tyngden av de fem kommande dagarna väger allt för tungt på ens axlar…

Lyckligtvis är måndagsmorgnarna inte eviga, och efter jobbet får jag cykla hem och lyssna på lånad skiva där Rajaton tillsammans med Lahtis symfoniorkester tolkar ABBA. Ljuvligt! Precis vad man behöver för att lyfta humöret! Jag är snudd på beredd att säga att det här är bättre än originalet – men det är egentligen bara för att jag kan originalet utan och innan, och kan kombineras lyssnandet med förtjust jämförelse. Och Rajatons versioner passar ofta min svaghet för blåsinstrument kombinerade med populärmusik.

Rajatons sätt att göra ABBA får mig att vilja ange covers som den musikgenre jag tycker allra mest om. För att det är så kul med låtar man kan, som plötsligt inte låter som de brukar – men fortfarande bra.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

