h1

daggvått gräs på väg till nya jobbet

juni 3, 2008

Igår morse när jag och brodern vandrade iväg genom kvighagens daggvåta gräs för att ta oss upp till vägen och samåka oss in till stan mötte vi ett styck hare och en styck mjölkbil. Och jag tänkte att nu märks det verkligen att jag bytte liv i helgen – jag bytte till livet på landet och till ett nytt och inspirerande jobb där jag får prata svenska med alla kollegor och överordnade. Och det tar mig bara två dagar att börja fundera över om min superstandardiserade finlandssvenska kommer att återfå den ursprungliga österbottniska klangen efter den här sommaren. För folk omkring mig pratar så mycket mera hemtamt än i Åbo.

Och att det känns hemtamt när folk pratar på jobbet, det är skönt, för det här jobbet känns nyare än de flesta jobb, det är nytt så att man känner av den där hjälp!-känslan – men samtidigt så grymt intressant, och faltiskt roligt emellanåt, mitt i nybörjaryrseln och prestationsångesten. Idag fick jag lust att klappa mig själv på huvudet när jag upptäckte att jag skrivit en ingress på ren automatik. Det är skönt att ha en hjärna som kan mer om olika sorters texter än man själv är medveten om.

2 kommentarer

  1. Lycka till med nya jobbet! Och välkommen tillbaka till Österbotten. 🙂


  2. Det kanske inte hade varit riktigt samma sak sent i November?



Kommentera

