h1

Biblioteksnörden har svarat

juli 25, 2008

Som den biblioteksnörd jag är kunde jag förstås inte undvika den här kulturfyran med bibliotekstema.

1. Hur skaffar du de flesta av de böcker du läser? Köper eller lånar? Köper inbundna böcker eller pocket?
Får som recensionsexenplar, lånar från biblioteket och köper begagnat. Köper försvinnande lite ny, inbunden litteratur, och ganska sparsmakat med nya pocketböcker också. En period (typ i gymnasiet) köpte jag väldigt mycket böcker, men i takt med att bokhyllorna har blivit allt mer fyllda har jag insett fördelarna med biblioteksböcker – när man har läst ut dem får man lämna tillbaka dem igen.

2. Hur ofta går du på bibliotek?
Det varierar mycket beroende på hur mycket jag jobbar och på hur lång väg jag rent praktiskt har till biblioteket. I perioder med mindre jobb blir det minst en gång i veckan. Den här sommaren verkar frekvensen vara ungefär 3 gånger per månad. Tidigare somrar har jag jobbt på bibliotek och därmed vistats där dagligen. (Ja, jag brukade besöka biblioteket på fritiden då också, fast oftast nån annan filial än de jag jobbade på.)

3. På bibliotek finns ju ofta nuförtiden datorer att sätta sig vid och surfa och filmer att hyra också och en tidningshörna. Där brukar också arrangeras konstutställningar. Utnyttjar du bibliotek till något mer än låna böcker?
O ja! Jag lånar mycket film och tv-serier, likaså cd-skivor i mängd. Lånar också tidskrifter i perioder, lite beroende på utbud och intressen. Konstutställningar brukar jag titta på i förbifarten, om jag ändå är där i annat ärende.

4. Och ja: vilken bok läser du just nu?
Dansar Elias? Nej! av Katarina Kieri. Bibliotekslånad, faktiskt…

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

