h1

Ordkamp

augusti 13, 2008

Det nyttigaste jag har lärt mig i sommar handlar om de där texterna som inte vill bli. De där som man inte får ur sig, som bara fyller en med ovilja och frustration.
Och vad jag har lärt mig? Att de aldrig kommer att komma fram frivilligt, efter lock eller pock. Att de inte kan förhalas, inte kan väntas ut. Att man måste ge sig rätt in i skrivprocessen, hala ut dem med våld, trotsa sin egen motvilja för att sedan närmast flämtande, men mycket nöjd med sin insats, sätta sig på sitt färdiga verk för att hindra det från att slinka iväg. För de där motvilliga, de mognar inte fram med tiden, de mognar genom att man tar itu med dem.

Andra bloggar om:

2 kommentarer

  1. Kan vara nåt att komma ihåg sen när det blir aktuellt med gradu igen… 😉


  2. Tänkte just kommentera samma sak som malinjohanna, användbar lärdom för graduskrivandet. 🙂 Åh, jag gillar sättet du beskriver kampen med texten!



Kommentera

