h1

Höstig kulturfyra

september 2, 2008

Kulturfyran kör med höst- och boktema. Och ja, det är ju första september idag, så hösten är officiellt här. Dessutom var jag ute på kvällspromenad i solnedgången och hann tänka tanken att vantar (kom igen, vantar? En vecka efter att man slutat sommarjobba!?) inte skulle vara helt fel.

1. Vilken bok läser du just nu?
De sista sidorna i Barbara Voors Älskade du.

2. Vilken bok ligger på tur?
John Greens Var är Alaska, känns det som.

3. Vilket är ditt favorit-te?
Det här varierar ständigt, men ett grundkrav brukar vara att det ska vara grönt eller vitt. De senaste veckorna har jag varit väldigt förtjust i Liptons vita (som egentligen är betydligt mera grönt än vitt, men gott är det) med bland annat rosenblad som smaksättning. Märker att jag är väldigt inne på milda teer just nu, och där tycker jag också att Forsmans gröna med jordgubb och vanilj passar in. Det är inte lika sötsliskigt som det låter, utan mera mjukt och somrigt utan att sluta smaka grönt te. Dessutom är det rättvisemärkt, vilket gör det hela än underbarare.

4. Vad tycker du om hösten, som årstid?
Jag har väldigt blandade känslor inför hösten. Å ena sidan är det vackert med gula löv i den där krispigt klara luften, och mysigt att sitta inne med tända ljus och te efter en sommar som i allmänhet varit varm och ljus. Å andra sidan har jag obehag för hösten eftersom jag vet att den obönhörligt leder oss mot mörkret som brukar slå till med kraft senast i början av november. Jag mår illa av mörkret – får svårt att sova (trots att sömnbehovet ironiskt nog ökar), blir känslig och lite svartsynt och har helt enkelt inga psykologiska försvar alls att sätta upp mot livets fallgropar. Allt kommer rakt in under huden och gör ont och stressar förnuftet ur mig.
Egentligen tror jag att jag skulle vara okej med höstmörkret om det samtidigt innebar att man slapp prestera så mycket, men av någon anledning tycker ju vi nordbor att man mitt i mörkret ska vara så himla duktig och effektiv också. Som om det inte räckte att man kom ur sängen i morse och inte har tagit livet av sig än…

Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

