h1

Fortfarande fantastisk

september 8, 2008

Har nyss sett Eternal Sunshine of the Spotless Mind för tredje gången. Sjukt bra film, fortfarande. Upphör inte att fascineras av hur bra den är, på så många olika sätt. För att den väcker så mycket tankar och känslor, för att både manus och regi använder sig av filmmediet på ett ytterst innovativt sätt, för att karaktärerna är så underbart mänskliga i allt från sina tillkortakommanden till sin relativa fulhet. För att musiken är fin. För att… Nä, jag vet inte. Kan ingen göra en lika bra film, fast på ett tillräckligt annorlunda sätt för att jag ska kunna se den och inte tycka att den är en kopia?

Andra bloggar om: ,

7 kommentarer

  1. Enligt IMDB så skall de personer som uppskattar den också tycka om filmerna:

    Lola rennt
    Minority Report
    The Notebook
    Titanic (????)
    Vanilla Sky


  2. JA! Det är en BRA film! Tyvärr kan jag inte komma på nån motsvarighet så där bara…Men jag meddelar om jag hittar nån! 😀


  3. Ja men gud, det är ju en film jag verkligen ska se om, det var ju länge sen!


  4. Memento?

    Själv kom jag aldrig igenom Eternal Sunshine; jag tröttnade efter första halvtimmen. Det gick liksom inte.

    Memento gillar jag däremot.


  5. Being John Malkovich tycker jag har samma stämning på nåt sätt. Har du sett den?


  6. Anna: Åh, Memento finns faktiskt i osett tillstånd i min dvd-hylla. Kanske dags att börja prioritera den nu?

    Nina: Being John Malkovich har jag inte sett, men jag såg på filmtipset att den och Eternal Sunshine of the Spotless Mind delar manusförfattaren, så nu vill jag verkligen se den.


  7. […] Ikas ord 2.0 Ikas ord 2.0 « På resultatlös spaning efter helgfriden En minut av skönhet april 9, 2010 Lyssnar på Jon Brions Row, från soundtracket till Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Igen och igen. Hur kan en låt om ett gräl vara så hjärtskärande vacker i sin enkelhet och korthet? Jag borde se om filmen, det är säkert ett år sedan senast och den är fortfarande en av mina absoluta favoritfilmer. […]



Kommentera

