h1

Ljuv musik

september 12, 2008

I går kväll tog jag mig an projekt koppla stereon. Nej, det är inte svårt per definition att koppla ihop cd-spelaren och datorn med förstärkaren, och att sedan ansluta högtalarkablarna. Det avskräckande knepiga består i att cd-spelare och förstärkare numera ska bo i bokhyllan, och bokhyllan står numera bakom loftsängens ena gavel. Alltså finns det en sängstolpe som står i vägen när man ska baxa in större prylar i bokhyllan. I går slogs jag alltså med bokyllans och sängstolpens begränsningar, kopplade i och ur sladdar för att kunna lirka in förstärkare och cd-spelare. Och vad händer när jag äntligen har kopplat in allt och letat upp min sista skarvsladd med lite längd och fler än ett uttag? Skarvsladden visar sig vara ojordad. Vägguttagen i den här lägenheten är jordade.

Så jag passade på att förlägga kvällspromenaden till ett kvällsöppet varuhus och köpte min n:te skarvsladd. Jag har för tillfället fyra skarvsladdar i stadigvarande bruk, detta i en lägenhet på under 30 kvadratmeter. Mycket elektriska prylar? Nej, knappast mer än medeltalet. Däremot en lägenhet där eluttagen är grupperade snarare än utspridda, och med säkerhet finns så långt från den plats där de behövs som det bara är möjligt.

Nå, sladd införskaffades och numera kan jag alltså lyssna på musik utan att på grund av hörlurar vara fjättrad vid datorn. Ack, denna frihet! Ack, all musik som jag plötsligt kan lyssna på. Äntligen blir det lite ordning på min last.fm-statistik igen! (Fast, på tal om last.fm… Under min frånvaro har sidan genomgått en större metamorfos och nu hittar jag inte längre några musikrekommendeationer. Någon last.fm-användare som har hängt med i förändringens vindar och kan upplysa mig om huruvida de fortfarande finns kvar?)

Andra bloggar om: , , ,

One comment

  1. Datorn ger visserligen en stor frihet, men samtidigt är det problem med lång uppstartstid och att ingen dator är helt tyst. Därför föredrar jag ändå MP3-spelare, man kan alltid konvertera till MP3, även streaming kan spelas in och konverteras.



Kommentera

