h1

Missade upplevelser

september 14, 2008

Sällan är man ensam i världen om sina funderingar. Johanna Nilsson bloggar om saker hon önskar att hon hade gjort annorlunda och saker hon missade att göra när hon var yngre. Samma saker pratade jag om med en vän under en sen promenad igår. Om det här att jag missade att gå på krogen i den där åldern när folk ägnade sig som mest åt det. Om att det att man missade att göra det inte nödvändigtvis måste innebära att man gick miste om något av värde. (Men det gnager mig det här att jag inte kan förstå tjusningen. Jag har inget behov av att tycka om det själv, men jag skulle vilja förstå varför andra gör det. Inte ens det klarar jag av.)

Och det här med saker man kunde ha gjort annorlunda, eller kommit till insikt om senare. Vissa människor var inte värda att jag slog knut på mig själv för dem så som jag gjorde. Det önskar jag att jag hade kunnat inse lite tidigare. Likaså önskar jag att jag hade ägnat lite mindre av tiden mellan 20 och 25 åt att oroa mig över saker. Lite tidigare kunde jag ju ha insett att det reder sig, på ett eller annat sätt. Och då hade jag ju kunnat ägna tiden åt annat. Fast knappast hade jag ändå ägnat den åt att upptäcka krogsvängens fröjder.

Kommentera

