h1

Spannmålstorkar och vippavappor

september 22, 2008

Oplanerat jobb idag, igen. Har alltså stiftat närmare bekantskap med ännu en österbottnisk by och dess eftisbarn.
Och idag kan jag faktiskt känna att jag stundvis trivs med det här jobbet. När man har en liten grupp med kommunicerbara barn som behandlar en med nyfiken acceptans, och när man får vara ute i strålande septembersol och överraskande höstvärme på vad som måste vara en av världens mest idylliska skolgårdar, komplett med gnistrande höstfärgat klätterträd. Ljusår från en snålblåsig och slaskig asfaltgård i storstaden, med ungar som verkar göra allt för att driva en till vansinnets brant.

Ändå är jag fortfarande övertygad om att min framtida karriär inte ska göras i den här branschen. Men en septemberdag som den här, med solvärme i ansiktet och sjungandet från spannmålstorkarna i bakgrunden, då kan det vara överraskande okej – fast man har blivit inringd med mindre än två timmars varsel. Dessutom hörde jag ett skolgårdsord som jag säkert inte har tänkt på, än mindre hört, de senaste 15 åren – vippavappa. Behöver jag säga att jag log lyckligt nostalgiskt över att upptäcka att ordet fanns och att jag kom ihåg vad det betydde?

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer

  1. Nu blev jag nyfiken… vad betyder vippavappa?


  2. Vippavappor, ja, de är härliga!!! Jag bloggade om dem i min bloggs barndom, http://sprakmy.wordpress.com/2007/02/12/efterlysing-gungbrada/ .


  3. Jag hade på känn att åtminstone My skulle känna igen ordet – och dessutom fick jag lite extra information på köpet. 🙂
    Det förvånar mig dock lite att det är så ojämnt utbrett i Österbotten…



Kommentera

