h1

Lagom ergonomiskt

september 29, 2008

Jobb på mera nytt än gammalt ställe idag. Stiftar bekantskap med ännu en av de där avancerade högryggade kontorsstolarna som ser ut som om de skulle vara superergonomiska och alltid utgör dagens mest ironiska inslag. Meningen är väl att de ska vara just ergonomiska och bra för den som har ett stillasittande jobb, men övre delen av min rygg avskyr dem innerligt. Har suttit på flera olika sedan jag började ha sittande jobb, och vet av erfarenhet att det brukar ta veckor innan ryggen vänjer sig och slutar reagera med smärta efter en stunds användande av ryggstöd. I andra, mer normala fall, brukar jag få ont i korsryggen när jag intar olämpliga (sitt)ställningar, och därför känns allt som närmar sig skulderbladen abnormt.

Det är ju fint att arbetsgivarna satsar på en ergonomisk stol, men egentligen känns det lite som bortkastade pengar. Antagligen borde man göra individuella inställningar av stolen, och för att få till dem bra borde man få hjälp av någon som vet hur det ska gå till. Jag har ingen aning om hur en stol ska se ut, men jag känner när den är feldesignad för min rygg.

(Eller så ska man inte jobba på kvinnodominerade arbetsplatser när man är långt över medellängd.)

Andra bloggar om: ,

One comment

  1. Skall en stol vara ergonomisk så skall ju just rygglängden till att börja med vara anpassad efter användaren, därefter kan man göra individuella inställningar.



Kommentera

