h1

Blir de goda fler och fler?

september 30, 2008

Fråga till den livsmedels- och mikrobiologiskt kunniga allmänheten: Blir naturell yoghurt nånsin ohälsosam på ett smygande sätt? I klartext: Om den ser normal ut och smakar surt på ett trevligt sätt, kan det ändå hända läskigheter under ytan? Man skulle ju inte tro det, men samtidigt blir jag lite fundersam över de sista resterna i en jätteburk 10 %-ig grekisk variant som öppnades för en och en halv vecka sedan. Fast de snälla bakterierna blir kanske bara fler och fler så länge allt ser okej ut?

Om inte annat så kan jag agera försökskanin, eftersom jag ämnar äta upp den sista yoghurten tillsammans med mina klyftpotatisar nu.

Andra bloggar om:

2 kommentarer

  1. Känner mig träffad… Yoghurt kan bli dålig, men inte genom att surna på dåligt sätt (som mjölk), utan genom att ruttna. Om yoghurten ruttnar känner man det på lukten. Om den har möglat (också möjligt) kommer det att synas som helt vanliga mögelfläckar.

    Alltså: så länge den luktar och smakar normalt är det ingen fara alls. Min pappa brukade låta a-fil (med acidofilusbakterier) ligga oöppnade i kylen 1 vecka innan han åt, han tyckte det smakade bättre när (de ”goda”) bakterierna hade växt till sig lite…

    /mikrobiologi-Jessica


  2. Tack jessicab! Nu känner jag mig lite mer bildad på det här området. Skönt att veta att oätlig yoghurt inte smyger med sin oätlighet. och visst var yoghurten jag åt igår kväll surare än vanligt (men inte på något obehagligt sätt), så jag antar att de snälla bakterierna hade passat på att bli ännu fler.



Kommentera

