h1

Låt mig slippa rosa!

oktober 4, 2008

Det är väldigt mycket Rosa bandet just nu. Och jag går runt och känner mig som en ond människa för att jag tycker att det är så äckligt med rosa att jag inte ens vill köpa ett rosa band att bära på jackan, och än mindre en rosa stekpanna eller liknande.

Missförstå mig inte, jag tycker också att det är viktigt med bröstcancerforskning. Jag tycker också att det är viktigt att uppmärksamma kvinnor på vikten av att själv kontrollera sina bröst och gå på mammografi. Men den där färgen!

Jag hade en rosa period, om än inte speciellt intensiv, i min tidiga barndom. Sedan gick den över, och jag levde lycklig bland en massa andra färger. Tills för några år sedan när det rosa helvetet bröt lös på allvar, och när jag plötsligt upptäckte att det faktum att jag är kvinna tydligen förväntas innebära att jag älskar rosa i allt från pudersofta pastellnyanser till illande chockrosa.
Men lyssna nu: Jag är närmare trettio än tretton. Jag är en vuxen kvinna och i mitt vuxna liv passar färgen rosa särdeles illa in. Jag tycker att den rent ut sagt är ful, och att den signalerar en massa saker som passar väldigt dåligt ihop med min personlighet. Och dessutom är jag en färgmänniska i den meningen att jag har mycket starka åsikter om vilka färger jag gillar och vilka jag inte kan med. När det gäller färger är jag en älska- eller hata-människa. Det finns få mellanting, antingen gillar jag eller också vill jag slippa se den.

Om inte rosa bandet-projektet var så behjärtansvärt hade jag startat en motsatsrörelse. Kvinnors rätt att vägra rosa! (Och min egen att vägra pastellfärger över lag.)

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer

  1. Starkt medhåll härifrån!


  2. Rosa är ju en sån vacker färg!

    Besök gärna vår blogg där vi bloggar om och samlar in pengar till Rosa Bandet till minne av Carolinas mamma som gick bort i bröstcancer för tre år sedan.


  3. Rosa är ju inte min favoritfärg, men långt ifrån den värsta jag vet. Rosa bandet är såpass litet i storleken så jag tycker väl inte att det stör så mycket… Annars kan jag ju hålla med dig – pastellfärger är inte direkt nån hit. Men min aversion är nog antagligen en direkt följd av att jag ser ut som…hmm…ett spöke? eller en gris? iklädd dem!


  4. Hehe! Jag gillar inte heller rosa, i alla fall inte på mig själv. Hurra för stöd till forskningen, men jag tänker inte ha något jävla band. 😉


  5. Jag tycker inte heller om rosa.
    Usch.


  6. Vem har sagt att man måste ta emot bandet? Ge pengar, låt dom behålla bandet!

    Hela idén med att man skall gå med symboler som bevis för att man stött välgörenhet är enligt mig extremt korkat! Varför kan man inte bara stöda bra projekt för att man själv vill stöda dom, och inte för att få en pins så att andra skall se en som en god människa?



Kommentera

