h1

Dubbelspråkliga drömmar

oktober 9, 2008

Jag har jobbat väldigt mycket på finska de senaste dagarna. Faktum är att jag har pratat mera finska än jag gjort sedan jag återflyttade till Österbotten. Toppen nåddes nog i morse när jag drog högläsning för två skolklasser – på finska. Lite svettigt var det, och jag fick ännu mera belägg för min tidigare teori: Det är ordlängden som gör att jag tycker att det är krävande att läsa på finska. Dessutom är det knepigt att läsa högt på ett språk som inte sitter lika mycket i ryggmärgen som modersmålet, ett språk där man inte alltid själv inser vad som funkar eller inte. Om jag tappar bort en bokstav i ett ord kan betydelsen bli en helt annan, och jag kanske inte ens hinner inse det själv.

Och ändå är min hjärna så färdig att åter kliva in i finskan. Det tog bara ett par timmar, så var maskineriet välsmort och ordförrådet rikt som förr. (Fast aldrig tillräckligt rikt. Åh, frustrationen att exalterat försöka förklara storheten hos Åsa Larsson när man inte hittar de ord man vill använda!) Förra helgen, efter en vecka med två jobbdagar, drömmer jag på finska – och på svenska, i samma dröm. Det är denf örsta tvåspråkiga jag minns mig ha haft, och det är väl symptomatiskt att dne kommer just nu, när jag jobbar så mycket på två språk. (Men medges: jag blir lite imponerad av att min hjärna kan drömma tvåspråkigt, det hade jag inte riktigt väntat mig även om jag drömt på både finska och engelska tidigare.)

Nå. Inga ungar skrattade åt min läsning idag, och jag tolkar det som att jag inte gjorde några grova misstag. Imorgon ska jag göra om proceduren, men med samma bok, och därmed lär det gå smidigt.

Andra bloggar om: , ,

One comment

  1. För min del har tidsgränsen för att smidigt återgå till finska passerats i och med hemmamammalivet. Har vid två tillfällen ute på gården tvingats inse att det andra inhemska sitter som en oformlig klump i munnen när det ska brukas. Huga.



Kommentera

