h1

Oktoberdag återskapad*

oktober 23, 2008

Cyklar genom centrum, nyvaken oktobermorgon. Himlen fortfarande soluppgångstonad ovanför husen. Cyklarna lämnar våta snigelspår på gågatan. Höstfukt.

Trappuppgången på jobbet luktar precis lika, och på morgonmötet känns det som om jag kommit hem. Det handlar om något som går djupare än den sköna känslan av att veta att man kan dricka morgonte på jobbet, även om det just då är en himmelskt skön detalj.

Jag får sitta vid samma dator som jag bebodde största delen av sommaren, och den kommer ihåg alla mina lösenord och alla de webbplatser jag besökte dagligen. Naturljus över skrivbordet, och jag noterar plötsligt att det tydligen varit kallt på allvar i natt när jag ser rimfrosten på grannredaktionens tak.
På eftermiddagen tecknar solljuset oskarpa skuggor över grannhuset, och ljuset får mig att tänka på kalla dagar under vinterns mörkaste tid när solen är som mest sparsmakad.

Däremellan har jag gått på första presstillfället på nästan exakt två månader, vandrat tillbaka i strålande sol och varit lyckligt energisk på ett sätt som jag annars bara brukar vara under påverkan av sommarljus och nästan-midnattssol.

(Det här är det bästa jobb jag har haft någonsin. Det är bara så synd att jag har det så sällan.)

*Nej, jag bloggar inte på arbetstid, ovanstående är avskrift från handskrivna anteckningar. Skrivhanden behöver kanske också uppvärmning innan man tvingar den till maratonpass i hög hastighet.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

