h1

Dygnsrytm och omvärldsirritation

oktober 28, 2008

Bortsett från att det är lju-hu-uvligt att få en extra timme sådär bara så är återgången till normaltid dessutom bra för en annan sak. Den är ett ypperligt hjälpmedel för nattugglor som jag att styra upp dygnsrytmen en aning.

Bara det att… Jag missade det där lite igår kväll, och var inte i säng före klockan var ett i alla fall. Nu skulle jag ju ha kunnat rädda situationen för resten av veckan om jag lagt manken till idag, men efter ett jobbinhopp med kort varsel till sju ikväll, och jobb 12-19 finns det absolut inget som motiverar mig att lägga mig tidigt och därmed vakna tidigt imorgon. För om jag vaknar tisigt äter jag frukost tidigt och måste alltså inte bara packa med lunch till jobbet, utan dessutom äta lunch innan jag beger mig till jobbet. För krångligt. Avgjort lättare att bejaka mina sanna nattugglelustar och ta sovmorgon imorgon.

I övrigt har jag för tillfället tappat tålamodet med omvärlden. Jag pratar inte om att man blir knäpp på sina medmänniskor för att de gör störande saker (och att denna frustration ökar dramatiskt vid trötthet, hunger och stress), jag pratar om en irritation på ett högre plan. Jag får i nerverna på storköksanställda som inte behärskar ett uns vegetarisk näringslära. På hälsokort för småbarn som finns tillgängliga i ljusblått och ljusrosa. På ställen som serverar te och kaffe i pappersmugg. Jag vet inte riktigt vad det här beror på – att vi på många sätt lever åt skogen borde ju inte vara en nyhet för mig? Och det är ju inte första gången jag möter alla de här småsakerna, som borde vara möjliga att sköta på ett bättre sätt utan att det krävs manglingar på regeringsnivå.

(Det här kanske är ett svagt ögonblick, men i så fall har det varit ett svagt ögonblick ända sedan i lördags: Jag lovar på stående fot att jag kan komma och hålla en föreläsning om protein i vegetarisk mat alldeles gratis för vem som helst som jobbar med att laga mat åt andra och som tror att vegetarianer väljer bort köttet för att de till skillnad från andra inte har behov av proteiner. För alla som tror att den som äter vegetariskt vill komma undan den där jobbiga upplevelsen av att bli mätt av den mat man stoppar i sig.)

Andra bloggar om: , , , , ,

One comment

  1. haha, du skulle bara veta hur ljusblått och ljusrosa det är inom barn- o skolhälsovården! Faktum är dock att det inte irriterar mig speciellt mycket eftersom det är oerhört praktiskt i de flesta fall. pga. olika tillväxthastigheter för pojkar och flickor måste pappren vara märkta på nåt sätt, och smidigast har väl varit att välja de i finland ”självklara” könsrollsfärgerna. Men såhär på rak arm så tror jag inte att det finns tillväxtkurvor i hälsokorten som föräldrarna får hem, och det är ju rent fåneri att de isåfall är olika färg… vad värre är – undersökningar visar att hälsovårdare (liksom alla andra iofs) tilltalar bebisar olika beroende på vilket kön babyn har, redan från födseln. (”oj vad du är stark Pelle” eller ”så söt du är Lisa”) Behöver jag säga att jag försöker vara ett undantag ? 😀 (”vilka långa vackra ögonfransar du har pelle!” och ”du är verkligen modig och stark, Lisa!”) 😀



Kommentera

