h1

Rysningar

november 8, 2008

… framkallades på väg både till och från jobbet idag. Till jobbet för att jag glömde vantarna hemma, och när jag cyklade över Brändö bro var det bevisligen ynka två plusgrader och dessutom regnade det hagelblandat regn… Man får egentligen inte utsätta sina stackars händer för sådant.
På hemvägen hade det slutat blåsa och blivit halvdimmit igen, men jag fick en annan sorts rysningar istället. Passerade en av krogarna och hörde det omisskännliga ljudet av Last Christmas. För det första är den förmodligen världens slibbigaste julsång någonsin. För det andra var det första julmusiken jag hörde i år, och jag vill inte höra den i början av november.

Den fria viljan och allt det där, men kan vi inte lagstifta mot julfirande i förtid? Kan man inte kriminalisera alla försök till julpyntande och julsångsspelande före lillajul (första adventshelgen för er i Sverige)? Var är min fria vilja att välja att inte fira jul i förtid?
Det är ett sånt hån mot julen att förstöra den 1½ månad på förhand. jag tycker ju egentligen om den här högtiden, och just därför vill jag inte hinna tröttna på den innan den ens infaller.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer

  1. Aha! Du cyklade faktiskt förbi mig på brändöbron en kväll som kan ha varit den du skriver om. Var imponerad av din fantastiska fart, kanske den berodde på kalla händer… 🙂 Och allt du skriver om julen håller jag med om. Amen!


  2. Jag tycker vi lagstiftar mot julpyntande och -musikspelande i förtid och de som bryter mot den lagen får gå omkring utan vantar och bara jobba jääättetidiga morgnar under HELA vintern. Sen tycker jag vi lagstiftar mot alltför mycket kommersialiserande av julen. Ingen köphets, tack. Jul är mys och umgänge och god mat, för mig. Inte trängas i julhandeln och stressas och pressas för att köpa grejer! Fina ljus och gemyt, gärna, vintern är alldeles för lång och mörk för att inte piffa upp den.



Kommentera

