h1

Dagens leende

november 13, 2008

Log mycket brett ner i kragen på min jacka idag på bussen in till stan. På andra sidan gången satt ett gäng tjejer i gymnasieålder och pratade närpesiska. Uppenbarligen var de på visit i stan, uppenbarligen var bussresan in till centrum lite av ett äventyr. Leendet blev ett dämpat fnitter när bussen stannar vid en hållplats och jag hör en av tjejerna säga ”Tre dörrar! Jag har aldrig sett en buss med tre dörrar förr!”

Det var dagens lyckopiller, jag lovar. Och tro nu inte att jag gör narr av lantisar i stan, för det är inte min mening. För det första var deras närpesiska charmig. (Närpesiska är alltid småcharmigt i mina öron, sådär så att jag vill gå fram och prata med dem för jag kan ju också och vi kanske är släkt, och även om jag sällan börjar prata med vilt främmande närpesbor så kvarstår ändå faktum att det livar upp mig att lyssna på dem. Modersarvet och allt det där.) Deras sätt att fascineras av resor i stadsmiljö påminner dessutom om min egen flrtjusta fascination över Stockholms tunnelbanor. I stockholmarnas ögon är jag lika mycket lantis som närpestjejerna. Och det orkar jag inte ens fundera på att skämmas över. Det fina med att våga vara lite lantis är nämligen att man får ut så mycket mer av att röra sig på nya ställen. Om man bejakar sin inre lantis slipper man resa över halva jordklotet för att få nya intryck.

(Om man är stadsbo i själ och ryggmärg kan man göra tvärtom istället. T.ex. ta färjorna ut till Houtskär.)

Andra bloggar om: , , , ,

One comment

  1. Exempel på dialekt från Närpes: http://www.sls.fi/Sparatalet/Narpes.htm



Kommentera

