h1

19 frågor om läsning

november 22, 2008

Från Äventyr i bokskogen.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
De senaste åren t.ex. Stephenie Meyers Om jag kunde drömma och Thomas Manns Döden i Venedig, fast på ganska olika sätt. I och för sig blev jag väldigt frustrerad av båda böckerna, så mycket har de i alla fall gemensamt. I övrigt – se punkt tre.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det här är ju en snudd på omöjlig fråga. Jag tror inte ens att man kan vara helt medveten om hur de böcker man läser påverkar en.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Gudrun Pausewangs De sista barnen i Schewenborn. Läste den som 14-åring och ångrade det länge, länge efteråt. Det rör sig alltså om en mycket dystopisk ungdomsbok som handlar om det kaos som uppstår efter att Tyskland förstörts av atombomber. Livet är tillräckligt tufft som det är när man är fjorton, och man behöver sannerligen inte den nattsvarta ångest som den här boken förmedlar. Jag har fortfarande en mängd detaljer kvar i huvudet trots att det nästan är ett halvt liv sedan jag läste boken.

4. Vad använder du som bokmärke?
Lånekvitton, papperslappar eller annat platt och okladdigt som finns till hands. Oväntat användbara är såna där kartonglappar med textila band eller snören som sitter fast på en del kläder man köper…

5. När brukar du läsa?
Innan jag somnar (om jag hinner), innan jag stiger upp (om jag har ledig förmiddag), medan jag borstar tänderna, i soffan med tekopp under tidiga kvällar, på bussen till och från jobbet…

6. Vad var den första bok du läste?
Den bok jag knäckte läskoden med var Ester Ringnér-Lundgrens Kvirre och Hoppsan i tv. Jag minns fortfarande ögonblicket. Jag var fem år gammal, ensam hemma en senhöstmorgon med mörker utanför fönstren. Och så plötsligt den där hinsnande känslan av att ha fått fart på läsningen, av att ha läst kapitlet till slut, och väntan på att mamma och pappa skulle bli färdiga med morgonsysslorna och komma in så att jag fick berätta för dem.

7. Vad är bäst, pocket eller inbundet?
Jag tycker om att läsa inbundet, men köper jag nya böcker själv blir det ofta pocket. Pocket fungerar också bra om det bara inte blir onödigt trångt på sidorna.

8. Vilken bok läser du nu?
Den femte systern av Mårten Sandén.

9. Och vilken sida är du på?
121.

10. Brukar du lämna ”kännetecken” i dina böcker? (klottra i dem, spilla mat/dryck på dem och andra barbariska åtgärder?)
Jag spiller åtminstone inte i dem med flit… I vissa egna böcker antecknar jag med blyerts, och det händer också att jag gör hundöron vid speciellt minnesvärda passager. Så respektlös är jag. 🙂

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, men om jag har hört eller läst något intresseväckande om boken spelar det större roll.

12. Sidantalet, då?
Delvis. Jag har lite svårt för tjocka böcker, de tar sån tid att jag drar mig lite för att läsa dem. Det är ett enklare beslut att läsa en något tunnare bok.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, men för att få reda på sidantalet.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Många, många! Muminböckerna, flertalet av Michelle Magorians böcker, Maria Gripes Skuggsvit och Elizabeth Jane Howards Cazalet-krönika, för att nämna några exempel.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte vad jag kan komma på. Har väl gått av bussar en hållplats för sent några gånger, men knappast något värre än så.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag rensar ut böcker rätt ofta eftersom jag samlar på mig allt för många. Om boken inte var speciell på något vis får den gärna gå vidare efter avslutad läsning. Antingen måste läsupplevelsen ha varit så intensiv att jag vill ha kvar den fysiska boken som en souvenir, eller också måste boken vara sådan att jag tror mig om att vilja gå tillbaka till den.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, om det inte finns någon annan läsning där.

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja, medan jag borstar tänderna. Däremot har jag fortfarande inte utvecklat en gångbar metod för att läsa i duschen, även om jag drömde om det redan som barn.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag har en fin liten anteckningsbok som heter Book Notes, där jag i olika avdelningar skriver upp böcker jag läst samt böcker jag vill läsa. Enormt praktiskt. Förr hade jag drivor av små lappar med boktitlar på. Periodvis har jag också skrivit bokdagbok med kommentarer, men det brukar ofta rinna ut i sanden med tiden, precis som bokbloggandet går i vågor. Jag vill egentligen skriva något kort om alla böcker jag läser, för att bevara intrycket av dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentera

