Archive for 3 december, 2008

h1

traktorskak och fin musik

december 3, 2008

Den här veckan är ingen bra vecka för bussresor. Två dagar i följd har jag glömt boken jag läser hemma, och alltså varit totalt ineffektiv under fyra bussresor i rad. (Min läsning handlar inte alltid så här mycket om effektivitet, men recensionsexemplar medför inte sällan vissa prestationskrav, i synnerhet när man får dem en dryg vecka före deadline.)

På väg hem ikväll hade jag i vilket fall som helst inte klarat av att läsa. Bussen som kom hade en inredning som såg ut att ha hängt med sedan sent 1970-tal, och fjädringen var i det närmaste icke-existerande. Jag har inte skallrat så mycket invärtes sedan jag senast åkte traktorflak. Jag, som aldrig brukar bli illamående i fordon (det är bara stress, magsjukor, dramatiska blodsockerfall och tidiga morgnar som får mig illamående), jag försökte desperat slänga ett och annat öga i ett seriealbum jag hade med mig från jobbet. Fler gånger försökte jag, men illamåendet fick mig att ge upp varje gång. I sanning en ny erfarenhet.

Det är i alla fall tur att jag har musik att trösta mig med när läsningen omöjliggörs. Efter Jack Dalton Orchestras otroliga spelning i lördags kväll kom jag hem med tio nya låtar, som jag har lyssnat intensivt på sedan dess. Det är en musikalisk förälskelse av intensivaste slag. Jag kommer på mig själv innan jag ska somna, kommer på mig med att längtansfullt tänka på morgondagen när jag kan lyssna på låtarna igen. Och den där rädslan som försöker hålla mig tillbaka, rädslan att man ska spela sönder låtarna, att det bara ska återstå tomma skal av det som en gång var så dramatiskt fantastiskt bra. Jack Dalton Orchestra ska tydligen kunna ses och höras i Åbo i början av februari. Se dem! Även om det inte kan bli lika fantastiskt utan stråkar och blås på scen (den biten blev vi skamlöst bortskämda med i lördags) lär det ändå bli fantastiskt så det räcker. På myspace kan man lyssna på några av deras låtar också, dock inte fantastiska Leaving in the Early Morning som får mig att tänka på Kent, Santana och Beatles. Jag ser ingen annan råd än att ni får köpa skivan, helt enkelt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,