h1

På det fjärde drack jag te

december 19, 2008

Dagens största utmaning på jobbet: Fixa te. Jag värmer vatten i mikron. Det svalnar. Jag värmer det igen. Det svalnar. Jag värmer. Jag häller ut det och börjar om igen. Efter fjärde försäket får jag faktiskt ta ut muggen medan innehållet fortfarande är varmt och slänga i en gräslig Yellow label-påse (eftersom jag glömde att ta med egna i morse). Sedan tar jag med mig muggen till disken även om det heter att man inte får. Jag har inga kollegor på plats som skvallrar – och hade jag haft så hade jag inte behövt, för då hade jag kunnat dricka mitt te i lugn och ro i personalrummet.
Jag blir så påmind om varför jag inte brukar bemöda mig om att dricka te under ensamturerna på jobbet. Men idag kom två blyga småflickor in med pepparkakor och jag tänkte att jag ska banne mig ta mig min lagstadgade paus för inmundigande av varm dryck.

Senare delen av dagen är, förutom mitt utdragna tebryggande, betydligt bättre än jag väntade mig i morse. i morse var jag trött och eländig, hade ont i halsen, frös och längtade hem till mina ylletröjor. Efter lunch blev det faktiskt betydligt bättre, blodcirkulationen nådde fram till mina tidigare så kalla fingertoppar och det började kännas som om jag faktiskt var vaken och inte enbart släpade mig runt i ett gnälligt och halvsovande tillstånd. Efter jobbet uträttade jag julhandlande för egen och andras del och var triumfatoriskt trevlig mot all servicepersonal. Trots att det var skrämmade mycket folk som trängdes i butikerna. Trots att jag var tvungen att lyssna på en version av Last Christmas som sannerligen tar fram det sämsta hos saxofonen den spelades på. Alla mindre trevliga kunder jag haft (inte bara idag utan alltid) : ni skulle bara se hur det kan gå till. (Jag tror verkligen att jag har blivit en trevligare kund att möta sedan jag själv blev tvungen att möta folk som inte är fullt så trevliga kunder. Det är något med det där att inte sänka sig till deras nivå… )
Men jag är inte gjord för morgnar. Definitivt inte på vintern. Kan man inte eliminera vintermorgnarna på något sätt?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One comment

  1. Jo, jag vet! Alla otrevliga kunder borde jobba i ett serviceyrke några månader för att få upp ögonen för att det är MÄNNISKOR bakom disken… Jag började iaf anstränga mig betydligt mer som kund efter att jag jobbat i kassa. Inte för att jag TROR jag var så hemsk förr, men blev mer aktivt trevlig. Typ. 😀 Eller så har jag iaf vett att ha dåligt samvete de gånger jag bara är för stressad/trött/upptagen av skrikande barn för att le…



Kommentera

