h1

Bokenkät

februari 4, 2009

Plockar en bokenkät från bokhora. Tänkte plocka två, men jag är ju så tråkig att jag inte har någon författare som jag alltid köper inbundet och inte orkar räkna vilken författare som är mest representerad i bokhyllorna. Eller jo: Om man räknar samman alla böcker jag äger oavsett var de står är Merri Vik, alias Ester Ringnér-Lundgren sannolikt den mest välrepresenterade. Jag vet inte om det nödvändigtvis säger så mycket om min läsning?

Senaste bokköp: Tog en runda på bokrean för ett par veckor sedan och var i vanlig ordning inte alls imponerad. I något sorts barnsligt tvärtemothumör köpte jag Eva-Stina Byggmästars Älvdrottningen, samt Viveka Lärns Värmebölja. Den senare ska bli en present, den tidigare köpte jag för att jag tyckte synd om lyriken på bokrean och egentligen allra mest för att jag läst en artikel om hur kultursidorna daltar med populärlitteraturen och för att den fått mig på osedvalingt kultursnobbigt humör. (Jag tror inte att man måste vara kultursnobb för att läsa nyutgiven lyrik, men jag känner definitivt min slumrande kultursnobb vakna i mig när jag ser likriktningen bland boktravarna på bokrean.)
Igår gjorde jag dessutom en AdLibris-beställning men om jag ska vara ärlig velade jag så mycket fram och tillbaka att jag inte längre kommer ihåg exakt vad den innehåller. Jag skulle kunna kolla orderbekräftelsen, men det är roligare att överraskas lite när paketet kommer.

Senaste bibblolånen: Jag tror att det kan ha varit Karin Fossums Den onda viljan, men jag bär hem böcker ideligen så jag är inte säker. Den är i varje fall redan återlämnad.

Senaste utlästa boken: Hjärtat får inga rynkor av Mark Levengood. jag tycker att Levengood har en väldigt sympatisk utstrålning, men hans böcker är som om de vore gjorda av teflon. De fastnar absolut ingenstans. Rinner snabbt in, halkar genast ut. Inget att göra sig stora ansträngningar med. Om han skriver fler i samma stl ska jag försöka komma ihåg att jag egentligen borde prioritera bort dem till förmån för annan litteratur. (Nu låter jag sådär kultursnobbig igen.)

Favorittidning: Efter en praktiksommar på ett universitetsbibliotek har jag för evigt lärt mig att en tidning är en dagstidning, och att icke-dagstidningar kallas tidskrifter. (Jag blir fortfarande lite nervös om jag råkar säga fel.) Vasabladet är för tillfället ett måste på mitt frukostbord, men så har inte alltid varit fallet. Jag har haft Helsingin Sanomat, Åbo Underrättelser och Hufvudstadsbladet som stadigt frukostsällskap också. Egentligen är ingendera den perfekta dagstidningen för mina syften. Sedan jag återflyttade har Vasabladet dock blivit den tidning som funkar bäst.
I tidskriftsväg läser jag gärna Språktidningen.

Plats där jag helst läser: I sängen innan jag stiger upp, eller i min ganska hårda men charmiga läsfåtölj med en mugg te.

Så sorterar jag min bokhylla: När jag packade upp böckerna efter den senaste flytten fick jag ett ryck och genomförde min sannolikt mest ambitiösa bokhyllesortering någonsin. Läst och oläst är fortfarande åtskilt, dessutom har jag samlat lyriken för sig, alla ord- och språkböcker för sig, kokböckerna för sig, dramatiken för sig och så vidare. Romaner jag tycker speciellt mycket får gärna stå tillsammans, och fantasyn har jag också samlat ihop på samma hylla. Till och med dramatiken har fått en gemensam plats. Sedan kom ju utrymmesbristen och mötte mina sorteringsambitioner, och det slutade med att kokböckerna och litteraturvetenskapen delar på samma hylla och att Aidan Chambers mastodontverk Det här är allt – Cordelia Kenns kuddbok hamnade mellan dramatiken och böckerna med samlade citat ur olika delar av världslitteraturen. Jag inbillar mig dock att hon känner sig väldigt hemma där, eftersom min samlade dramatik ärligt talat uteslutande består av Shakespearepjäser.

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: Jag minns att jag läste enormt mycket böcker. Vissa har lämnat speciella spår – Fem söker en skatt (som jag inte kunde släppa ens när vi gästade familjens vänner), Skuggan över stenbänken (som slutade så konstigt innan de ens kom till Rosengåva), Vi på Saltkråkan (som jag låg och grät över en jullovsmorgon hos morföräldrarna), Ronja Rövardotter (som jag redan i tvåan reflekterade över att jag lånat ganska många gånger från biblioteket), Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (som mamma lånade hem åt mig när jag låg sjuk och som jag bara orkade läsa halva av)…

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Av de böcker som bor tillsammans med mig just nu torde det vara Emil i Lönneberga, som jag ärvde av min moster någon gång i typ femårsåldern.

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår: Jag tror faktiskt att det är det första Blacksad-albumet, nu när jag fått biblioteket att köpa in den svenska översättningen. Tvåan har jag redan läst, på finska, och den var förtrollande snyggt tecknad och grymt fascinerande som helhet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer

  1. Inte brukar jag heller köpa inbundna böcker, ens av mina favoritförfattare. Egentligen köper jag rätt sällan, tror jag. Åbo stadsbibliotek har bra utbud, speciellt nu efter utvidgningen/återinflyttningen/vaddetnuskakallas. Jag har nog tappat koll om vad du gör nuförtiden – du bor väl i Vasa – blev du färdig också?


  2. […] Boklista 7 februari 2009 Jag brukar inte direkt falla för listor, men den här gillade jag. Tack Ika! Senaste bokköp: Jag väntar på ett adlibrispaket med Marjane Satrapis serieroman Persepolis del […]



Kommentera

