h1

Rean revisited

februari 6, 2009

Jag fick en ingivelse idag när jag tagit bussen ända in till torget för att bunkra mat. Tog en runda via bokhandeln, och när jag såg skyltarna som förkunnade 40 % ytterligare rabatt på reapriserna började jag undra om jag har utvecklat reakänslan intill det övernaturligas gräns. Reastarten är till för att plocka ut böcker som eventuellt kan tänkas vara omistliga (i mitt fall brukar de ju inte vara många på bokrean). När sedan rean har pågått ett tag infaller det här stadiet när bokhandeln verkligen vill bli av med böckerna och sänker priserna rejält. Det är då jag börjar handla. Kom hem med fyra böcker på tre olika språk och med en sammanlagd vikt på mer än vad som var bekvämt att bära tillsammans med en kasse mat och en låda ekologiska grönsaker.

Bankfolk, blåställ och butiksbiträden – En fotografisk bildskatt från Stockholm 1890-1970 kommer att bli present så småningom, för jag vet vem och vilka som kan fascineras av den.

Eternal Sabbath vol. 6 av Fuyumi Soryo var skamlöst billig och är dessutom den snyggast tecknade manga jag har sett. (Jag har förvisso inte sett mycket manga i mina dagar – det här med att lära sig läsa, eller snarare lära sig tycka om, manga är ett ganska nytt projekt. Jag har bläddrat lite i den här och gillar den för att den varken är sådär slibbigt sockersöt eller innehåller sekvenser med knasiga figurer. Den här går mer ihop med min bildsmak, och jag hoppas att det ska funka att hoppa rakt in i sjätte delen…)

Sarjakuvaromaani ja kuinka se voi muuttaa elämäsi (eller Graphic Novels: Stories to Change Your Life, som den heter på originalspråk) av Paul Gravett. Tittade på den under första reavändan, men tyckte att den fortfarande var för dyr. Lånade den på biblioteket i stället, men för fem euro sitter det fint med ett eget exemplar. Nu slipper jag skriva låånga listor på grafiska romaner att kolla upp.

Trädgårdsmöten på Rosendal är en ljuvligt vacker bok på alla sätt och vis. Nu har jag ju inte så mycket utlopp för min inneboende odlare (även om jag är igång med månadens andra groddprojekt och sådde solrosfrön och matärter i samma kruka i början av veckan), men jag vet vem som ska få den i present. Och till dess kan jag sitta och bläddra i den och känna att jag nog egentligen borde bo på landet, mata höns och få lerjord under naglarna.

Vissa av de här böckerna var nästan skamlöst rabatterade. Rosendalsboken verkar ha varvat åtminstone ett par reor, och halkat ner till en dryg tiondel av utgångspriset. Det är här någonstans det börjar kännas nästan som en försyndelse att handla böcker till så här låga pris. Å andra sidan kan resultatet bli att någon får en present som är utvald med omsorg – för jag köper inte presenter på bokrean rent tvångsmässigt, utan passar snarast på att plocka upp lämpliga böcker att ge bort i en avlägsen framtid. Tyvärr glömmer jag ibland bort dem – förra helgen hittade jag en bok som jag köpte för snart ett år sedan och har haft två tillfällen att ge till den tänkta mottagaren sedan dess. Bara det att jag glömt bort den… Det är en tröst för glömska bokhamstrare att de flesta böcker inte blir sämre av att vänta något år längre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer

  1. Man kan verkligen fynda nu när butikerna säljer ut saker med en helt hysterisk rabatt!

    kram på dig


  2. Ojoj! Jag som helt missat bokrean hittills… men lika bra det kanske! Måste ta en reasväng på måndag… 🙂


  3. jag missade rean i år. och tycker inte att det är synd.



Kommentera

