h1

Vintern har vänt

februari 11, 2009

Igår kändes det väldigt mycket som sportlov när jag gick mellan bussen och jobbet – det var något över snömängden och ljuset trots den molniga vinterhimlen som fick mig att tänka på skidfärder och vistelser hos morföräldrarna i Sydösterbotten. Någon timme senare kom jag åt att se ut genom ett fönster och såg hur solen gjorde snömängderna bländande vita. Mm, vårvinter! Den bländvita snön fick mig att sekundsnabbt sakna barndomshemmet, där man kan se istapparnas droppande genom söderfönstren dagtid, för att sedan gå ut i bitande kyla och kallblått månsken om nätterna.
Det måste vara nu vintern är som bäst – i synnerhet som åtminstone början av februari orkar vara både kall och snörik det här året. Skönheten i ett vinterlandskap kombinerad med ljusets påtagliga närvaro.

I morse var det ljust under min morgonvandring till onsdagsmötet. Ljust, och inte bara gryningsblått. Plötsligt känns avståndet till midsommar inte längre så fruktansvärt långt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

