h1

Annika, vill du bli min storasyster?

februari 19, 2009

Brodern förser mig med godis idag. I klartext: Han hämtar ut vårt gemensamma skiv- och filmpaket från posten. I dessa tider av piratdebatter tycker jag fortfarande att det är charmigt att köpa en olyssnad skiva – att betala pengar för något som jag inte vet hur det låter. Nu är jag ju inte fullt så befriad från självbevarelsedrift som det låter, och de skivor som inhandlas olyssnade härstammar ofta från artister som jag redan har ett väldigt varmt förhållande till.

Ikväll behövde jag bara höra början av I Wonder Who Is Like This One för att bli alldeles nyförälskad i Hello Saferides musik och texter. Någon kanske minns hur jag var till mig över Regina Spektors intertextualitet i On the Radio? Det här är i samma stil, fast tio gånger mera, och på ett ännu bättre sätt.

People are like songs, it’s true. Some seem dull at first but they grow on you.

Jamen det är ju sant. Jag borde ju inte vara överraskad med tanke på att nya albumet heter More Modern Short Stories from Hello Saferide och med tanke på att allt hon tidigare har gett ut, oavsett om det har varit som Hello Saferide på engelska eller Säkert! på svenska, har gått rätt in i mitt hjärta och blivit den ultimata identifikationsmusiken. Annika Norlin är den där storasystern jag aldrig har haft, som har tänkt lika knasigt fel som jag, som har haft lika vansinniga hangups och som inte skäms för att berätta om dem.

Kan någon ge mig ledigt från jobbet imorgon så att jag får ägna dagen åt att lyssna genom skivan ytterligare tio gånger eller så, med texthäftet i hand?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Ja, Hello Saferide är grymt bra..!


  2. Precis som jag oftast lånar en bok på biblioteket, och sedan bara köper de riktigt bra som jag tror jag kommer att återvända till, så kan man ju lyssna på en skiva innan man bestämmer sig vem man skall köpa.


  3. […] Annika, vill du bli min storasyster? […]


  4. […] Saferide. Behöver jag säga mer? Jo, kanske, för alla läsare har väl inte sett HS-ljuset än. Fantastiska texter att absorberas av, och på nya skivan är även musiken en fullträff. I Wonder Who Is Like This One gick rätt in i […]



Kommentera

