h1

Nerbantad lista

februari 20, 2009

Listträsket igen! (Jag kapade lite i den, hoppade över de minst intressanta punkterna. Originalet som jag utgick från hittade jag hos Emm.)

bästa promenad: Om man behöver tömma huvudet på jobbiga ansamlingar: Plattlandet kring barndomshemmet.
favoritgata: Jag är lite svag för Biskopsgatan i Åbo, i synnerhet under skymmande vårkvällar när koltrastarna sjunger och man kan börja lyssna efter den första näktergalen.
äter lyxmiddag på: Hemmaplan
bästa mikromaten: Jag har fortfarande inte hittat något som jag vill kalla riktigt bra mikromat. Om den lyckas smaka någotsånär är portionerna ändå för små.
favoritlyxartikel: Weledas duschkräm med rosenolja. Dyr, men snäll mot huden (och miljön!) och ljuvligt väldoftande.
läser just nu: Låt mig älska mer av Juha Itkonen.
favoritråvara: Röda linser. Det känns som om väldigt mycket av min matlagning lutar sig mot dem, speciellt i krissituationer.
favoritskor: Mina svarta stövlar med snörning baktill, som jag fyndade under fjolårets rea och använder mer eller mindre dagligen den här vintern.
motionerar: yoga, cykling (under icke-isiga årstider).
det dyraste jag har köpt: Min kamera och min dator.
favoritprodukt på systemet Alko: Ett tyskt vitvin som heter Black Tower.
bästa fyllekäket: Nu brukar jag inte vara överdrivet alkoholpåverkad i de här situationerna, och dessutom är det mera slentrian än toppnoterat – men livemusiklyssnandet på helgkvällar brukar väldigt ofta efterföljas av laxburgare från Hesburger.
lyssnar på: Pop med akustisk betoning, valda delar rock, klassiskt, jazz… Överlag sånt som kommer i min väg och låter intressant/vackert/fascinerande.
senast gnolade: Du kanske var på Holmön med Säkert! därför att jag lyssnar på den för tillfället. I den föregående tystnaden: Joni Mitchells Urge for Going som jag lyssnade på under sista biten av hemvägen.
mitt sämsta köp någonsin: Bra nära kommer det där produktpaketet från Tigi som varken gjorde till eller från för mitt hår, kostade onödigt mycket och dessutom var så silikonspäckat att jag fick rensa ut det omgående när jag slutade använda schampo.
dansar helst till: livemusik
senaste impulsköp: Nordqvists Hearty-te, samt en bunt böcker (Berglins tolva, Lene Kaaberbøls Silverhästen, Klassiska klyschor och k-märkta ord, åttonde delen av Eternal Sabbath samt The Mammoth Book of Best New Manga – serier och grafiska noveller är fortfarande ett väldigt tydligt tema… ), allt till halva priset från bokhandelns flyttningsrea.
fulaste klädfärg: allt som kan betecknas neonfärger eller pasteller. Blått har jag också svårt för, om det inte är jeans. Och rosa, i alla kategorier, från babypasteller till chockrosa!
i dvd-spelaren: I datorns dvd-station finns för tillfället Hellsongs: Hymns in the Key of 666 som väntar på att jag ska ha betat av originallåtarna på youtube innan jag kan börja lyssna.
mode jag aldrig vill se igen: Väldigt mycket från åttiotalet.
favoritaccessoar: En orange sjal av pashminatyp som både är snygg och värmande (när man t.ex. sitter sommarklädd i en allt för välventilerad biosalong).
återvinner: papper, metall, kartongförpackningar, glas…
hejar på: folk som gör något bra! För att förtydliga kan jag påpeka att idrottsmän och -kvinnor inte brukar passera den gränsen. Ja, det är säkert bra i deras värld, men jag tycker att det är på tok för ointressant för att ens orka notera deras ansträngningar.
så får jag tiden att gå i kollektivtrafiken: Läser, lyssnar på musik, funderar på saker… Under längre resor skriver jag ofta dagbok.
senaste teaterföreställning: Blommor av stål på Wasa Teater i januari.
favoritfärg: snygga och varmt mustiga toner av grönt och orange.
läser helst: Beror på humöret! Romaner, riktigt välskrivna deckare, intressant fantasy, grafiska romaner/noveller, bilderböcker, dikter, små läckra noveller…
favoritförort: Inte de där jag jobbat i alla fall…
senast köpta skivan: Hello Saferides More Modern Short Stories from Hello Saferide och tidigare nämnda Hellsongs-albumet anlände i samma paket igår.
användbar pryl: mixerstaven
bästa huvudbonaden: Jag håller på och upptäcker baskerns användningsmöjligheter… Annars drömmer jag om en svart vidbrättad hatt i sjuttiotalsstil.
transportmedel: Cykeln är favoriten. Tåg är mysigt, och praktiskt på längre sträckor.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

One comment

  1. alltså, nu måste jag bara fråga, vet att jag läst det tidigare på din blogg, att du inte använder schampo/tvättar håret. och uppenbarligen har du ju inte alltid gjort det, så hur gick det till? jag antar att det handlar om avvänjning. sköljer du ur det eller har du ngn mystisk specialborste? berätta gärna för jag är sjukt nyfiken, verkar väldigt praktiskt och miljövänligt. har du märkt av några negativa sidor? tror du att det funkar på alla typer av hår? släng gärna iväg ett mail om du inte vill ha en lång utläggning här!



Kommentera

