h1

Mera hjärtande

februari 24, 2009

Hello Saferide-förtjusningen har intensifierats, och jag befinner mig för tillfället i det där stadiet när jag har svårt att koncentrera mig på vad jag håller på med eftersom jag är medveten om att sedan när jag är färdig med det här (jobb, yoga) kan jag lyssna på Hello Saferide medan jag går hem.
Och även om Hello Saferide gör betydligt mer mångsidig musik på nya albumet än vad hon gjorde på debuetn (jag älskade texterna redan då, men ibland kändes musiken lite väl mycket ensam tjej med gitarr) så är det fortfarande texterna jag vill åt – om än i kombination med musiken. Därmed funkar det inte så bra att lyssna medan jag surfar eller gör annat som kräver min språkliga uppmärksamhet. Promenader däremot – som gjorda för att lyssna på den här sortens noveller i form av låtar. (Passande nog ramlade jag för någon vecka sedan in i det där tillståndet när jag snudd på andas musik, återupptäcker och nyupptäcker massor av musik och det mesta känns bra på ett nästan omstörtande sätt. Det finns alltså väldigt mycket annat att lyssna på när man inte kan koncentrera sig fullt ut på texterna.)

Men varje gång jag hör Hello Saferide härma tågljud i Arjeplog ler jag snudd på förälskat där jag går.

(Det är nu ni ska förstå att ni måste börja lyssna på den här skivan. Jag ska egentligen inte behöva uttala det så här tydligt. Och om ni redan lyssnar och kan alla orden utantill så bloggar hon på svenska om låttexter också. Charmerande! Jag kan i nuvarande sinnestillstånd inte komma på en enda annan artist som är så extremt lämpad att blogga om låttexter som just hon.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer

  1. Haha, nu ger jag mig! Nu måste jag ta reda på vad det här är för fantastisk musik! Och som om det inte räckte med din allmänna förtjusning var ”Arjeplog” pricken över i… eller nåt. (Arjeplog = min barndoms semestrar, med superb comeback i somras!)


  2. […] har väl inte sett HS-ljuset än. Fantastiska texter att absorberas av, och på nya skivan är även musiken en fullträff. I Wonder Who Is Like This One gick rätt in i hjärtat på första textraderna, och Middle Class […]



Kommentera

