h1

Dolda undermeningar

februari 27, 2009

Först tänkte jag att det här är ännu mera hjärndött och oengagerat än vanliga enkäter och utmaningar. Sedan fick jag ändå för mig att leka lite med shuffle-funktionen i iTunes, och blev mot min vilja fascinerad. Ibland känns det som om det dyker upp en mening, något som binder ihop de här slumpvis utvalda inledande orden. Efter drygt tjugotvå år som läsare tror min hjärna automatiskt att meningar som uppträder efter varandra hör ihop. Efter sju års litteraturvetenskapliga studier tror den dessutom att om saker i en text inte vid första anblick verkar passa ihop finns det förmodligen en avsikt med detta. (Det funkar med filmer också. När jag såg Moulin Rouge första gången tyckte jag att ljudspåret för synskadade – den där rösten som kommenterar allt som händer – var ett väldigt intressant berättartekniskt grepp. Lättlurad, säger du kanske? Övertolkande, hävdar jag.)

1. put you music player on shuffle
2. the first lines of twenty songs = a poem
3. the first line of the twenty-first song is the title

(Och om det är någon som klurar ut från vilka låtar textraderna är hämtade borde den personen sannolikt få någon form av belöning.)

Too many rumours and too much talk

They say it’s your birthday
She’ll ask you where you’ve been
Everyday make a fine loaf of bread
Who knows how long I’ve loved you
Lovekeeper please let me out

It’s coming on Christmas
I thought I’d write, I thought I’d let you know
An old fairy tale told me
We’re caught in a trap
In the time of my confession

I don’t wanna be crippled cracked
Yes I’m lonely
I’ve heard there was this secret chord
Don’t
It’s hard to be good

I want you to know
Eighty years
Mirror mirror
Pinch my arm to see if I’m awake or asleep
Black cloud’s hanging over town tonight

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer

  1. Jag känner bara igen ”Suspicious minds” (visst är den med?). Måste ju göra den här själv!


  2. Det stämmer – Suspicious Minds är en av låtarna. Bara 20 kvar nu!


  3. Hallelujah är enda jag känner igen såhär direkt. 🙂


    • Frida: Jag hann redan bli orolig för Hallelujah. 🙂 Jag tycker att den där första raden är så kännspak (som man säger här i Finlands svenska kretsar), men tänkte att det kanske bara är för att jag själv har sjungit den så många gånger.


  4. […] Ikas ord hade för ett tag sedan svarat på en enkät/utmaning som jag tyckte var lite rolig. Jag har inget alls att skriva så får att i alla fall bjuda er läsare på något tänkte jag göra samma. Den som vill får gärna klura ut vilka låtar det handlar om! 1. put you music player on shuffle 2. the first lines of twenty songs = a poem 3. the first line of the twenty-first song is the title […]



Kommentera

