h1

Spårade frågor

mars 11, 2009

Minsann, en bokenkät som kan spåras till sitt ursprung!

1. Varför läser du?

För att jag inte kan låta bli, är väl det enklaste svaret. Om man ska precisera lite så är det nog för att jag älskar formuleringar och berättelser.

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?

Det är väl inte mycket som är direkt förbjudet? Något jag däremot önskar vore förbjudet är böcker som getts ut utan ordentlig genomgång. Jag tycker att det är oförlåtligt att skicka en bok till tryckeriet innan man har putsat den från de värsta stavfelen och sett över språk och faktabitar. (Är det inte lite roligt, på tal om faktamissar, att en av personerna i Stieg Larssons Luftslottet som sprängdes som fotar med en digitalkamera och sedan säljer filmrullen?)

3. Vad är ett måste?

Korrekturläsning, som sagt. Och när det gäller min egen läsning och min egen smak vill jag ha en berättelse som bär, om vi talar om prosa. Jag vill också ha ett språk som är läsbart utan att bjuda onödigt motstånd.

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?

Att en bok är populär är inte i sig en anledning att läsa den – däremot blir populära böcker omtalade och omskrivna, och det betyder att sannolikheten är stor att jag känner till den och har möjlighet att välja att läsa den. Böcker med status fungerar på ett liknande sätt, men kastar sig oftast inte över en från alla upptänkliga håll. Sedan kommer det knepiga: En populär bok är inte alltid en bok i min smak, men en bok med status behöver inte heller vara det. Kultursnobben i mig kan rynka på näsan åt det populära, medan lustläsaren i mig kan skrämmas bort av verk som omges av allt för mycket status och tyngd. Det är svårt att jämföra de här båda varianterna, snarast är det väl så att de ger mig olika förväntningar på läsupplevelsen. I båda fallen drivs jag av nyfikenhet – jag vill veta varför så många läser en viss bok, alternativt varför en annan bok anses så betydelsefull.

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?

Svår fråga! En som har hängt med under nästan hela mitt liv är Tove Jansson. Speciellt när jag var barn påverkades jag väldigt mycket av hennes sätt att skriva, och även om influenserna kanske inte är lika övertydliga längre tror jag att de fortfarande finn där, i utblandad form. Mycket tror jag att det handlar om att hennes böcker ofta har rejält med tillväxtmån. Vissa av dem har jag läst som sjuåring, återfunnit i tonåren och läst på nya sätt i vuxen ålder.

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?

Jag brukar inte tänka så när det gäller böcker. Det handlar snarare om att jag ibland läser så eländiga böcker att jg argt tänker att det här hade jag banne mig kunnat göra bättre själv, eller att jag läser så underbart bra böcker att jag både blir exalterad över deras fantastiskhet och frustrerad vid tanken på hur mycket bra texter det redan finns i världen och hur min egen förmåg inte räcker till i jämförelse med dem.

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?

Inte så konkret att jag satt mig ner och skrivit fanfiction, men ibland har jag väldigt mycket åsikter om hur saker och ting hade kunnat göras bättre.

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Nej. Fast ibland delar jag ut lite varningar, t.ex. när jag lånade ut Sarah Waters Ficktjuven till en bibliotekskund och rådde henne att inte ge upp även om den verkar lite långsam i början, eftersom det kommer intressanta vändningar längre fram.

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?

Jag skulle gärna se att Margaret Atwood fick det, även om jag egentligen är lite dåligt inläst på henne. Men det jag har läst har pendlat mellan att vara bra och fantastiskt, och borrar sig dessutom in i själen och minnet på ett väldigt bestående sätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

