h1

Läsning i början av mars

mars 15, 2009

Jag har läst också, under de här dagarna när jag mestadels vistats i lantlig miljö. Innan jag hamnade mitt i lantlivet läste jag passande nog Annika Thors senaste ungdomsbok Vad skulle du ha valt?. Att den utspelar sig på landsbygden är bara en av de saker som får mig att verkligen gilla boken och att forsa genom den mer eller mindre i en sittning. Jag tycker om att personerna samlas vid kiosken mitt i byn och att Jesper, som är bokens huvudperson och berättare, har flera kilometer till kiosken. Att de åker skolbuss till högstadieskolan. När läste jag egentligen senast en ungdomsbok där huvudpersonerna åker skolbuss?
Sedan är Thor alltid Thor, och jag verkar stormgilla henne oavsett om hon skriver för tonåringar eller för vuxna. Här berättar hon en historia om vänskap som sätts på prov, om den första kärleken, om mod och moraliska konflikter. Visst, det är typiska ungdomsboksingredienser, men Thor lyckas ändå göra något annat av dem än ett beställningsjobb.
En vecka efter att jag läst ut boken inträffar ännu en skolskjutning, och under de diskussioner som omedelbart följer om bakomliggande orsaker och utanförskap tänker jag på personerna i Vad skulle du ha valt?, trots att inte ett enda skott avlossas.

Flickbokssuget stillades sedan med en nyligen loppisfyndad Ester Ringnér-Lundgren-bok – Camilla får upp ett spår. Jag vet av erfarenhet att författarinnan inte riktigt kommer till sin rätt när hon skriver detektivhistorier och att hennes böcker från slutskedet av flrfattarkarriären inte riktigt håller samma nivå som de tidigare. Camilla är i alla fall så mycket Lotta att jag till en början väntar mig att hon ska råka ut för lika många misstag – men se, det gör hon inte. Däremot sommarjobbar hon i början på en minimal tidningsredaktion – högintressant, tycker jag, men intresset svalnar betänkligt när vanligt sommarlovsfirande kombinerat med ofrivilligt bovjagande tar vid. Jag skulle avråda från läsning av boken, men å andra sidan vet jag att det sannolikt bara är andra Ester-fantaster som kommer på tanken – och då kan man ju ändå inte hålla sig.

Storm över Frankrike av Irène Némirovsky har jag också lyssnat mig genom. Redan bokens tillkomsthistoria, som utförligt berättas i förordet, är i allra högsta grad spännande och fascinernade. Romanen är inte sämre. Jag blir imponerad av bredden i berättelsen – att Némirovsky väldigt ofta lyckad koppla ett helhetsgrepp på det krigshärjade Frankrike trots att romanen skrevs under pågående krig – inte efteråt, när man kunde sätta sig med facit på hand. Det här är egentligen inte en berättelse, utan många, som löper in och ut ur varandra. Jag vill kalla den myllrande, men när det handlar om myller i skönlitteraturen tänker jag numera omedelbart på Hundra år av ensamhet, och den boken fyllde mig med innerlig avsmak för det myllrande. Kanske är jag botad nu, eller också är Némirovskys myller av den snällare och mera hanterliga sorten.
Hur som helst – fin och engagerande läsning om krigets vansinne. Det råkar vara Frankrike under andra världskriget, men det hade, trots alla tids- och platsmarkörer, kunnat vara var som helst när som helst.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer

  1. Du väckte ”lotta-suget” igen! Det finns väl där, vilande, jämt i och för sig. Igår var jag på loppis och när jag kom till en hög med ungdomsböcker hoppade mitt hjärta till ännu en gång, tänk om man skulle hitta en ”lotta”. Det gjorde jag förstås inte.


  2. Jag har också läst om Camilla, fast för massor av år sen. Det finns en till bok, men jag minns inte vad den heter eller vilken som är först. De jag läste var en slags lite mindre pocketböcker (alltså inte de vanliga rödryggarna) som jag inte har sett någon annan gång. Omläsning kanske?


    • a-k: Jag blir också alldeles ivrig så fort jag skymtar något rödryggat på loppis. Det skulle ju kunna vara Lotta! Eller Jill, eller Soffi…

      jessicab: Den bok jag läste – utgiven i Wahlströms rödryggade – är tydligen en sammanslagning av två böcker som tidigare utgivits som Wahlströms ungdomspocket, så det verkar röa sig om en bok som ibland varit två.



Kommentera

