h1

Årets varmaste livemusik

mars 22, 2009

Fin helg har det varit, kanske allra mest på grund av gårdagens livemusik. De brukar bli bra de där helgerna när man går någonstans och hör någon spela för en i just den där stunden, sådär unikt som när man går på teater och ingenting någonsin kommer att kunna återskapas på samma sätt. Jag tror att det är en bra motvikt till min eviga strävan att dokumenteraallt jag möter.

Så pass dokumenterande är jag att jag vill etikettera allt. Konserter jag går på får redan innan de är över ett epitet i mitt huvud. Senast jag hörde Sofie Björkgren-Näse sjunga var på Doo-Bops Singer/Songwriter-kväll luciadagen 2008, och den konserten kallade jag årets vackraste. Gårdagens var annorlunda, med fler låtar, uppbackande musiker inklusive stråksektionen som fick mig att rysa av välbehag nästan redan när de smög in på scenen och en annorlunda stämning. Det här var 2009 års varmaste konsert hittills. Jag satt bakåtlutad mellan två vänner och önskade mig en filt att kura ihop mig under som ytterligare grädde på moset. Fint var det, både musiken och sällskapet, och den färska skivan är också fin. (Jag upptäcker bland annat närvaron av lite skön blåsmusik, och min lycka är förstås gjord. Popmusik med stråkar och blås. Mums.)

Jag bodde sju år i Åbo, och ändå är det så få av de lokala banden och artisterna jag hörde live under åren, inte på långa vägar så många som jag hunnit med sedan jag flyttade tillbaka till Österbotten. Jag vet inte om det är sällskapet, boendesituationen, helt enkelt nya vanor – eller bara det att Österbotten just nu befinner sig i någon sorts musikalisk guldålder.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

