h1

Tack, EMI.

mars 23, 2009

En av de musikaliska upptäckter jag gjort sedan jag började använda Spotify är Edith Söderström. Spotify har hennes debutalbum Timmar på taket, och jag har lyssnat många gånger på det under de senaste månaderna. Tyvärr är ju Spotify-musiken ganska bunden till datorn, och låter sig inte överföras till mp3-spelaren. Eftersom jag blev så flrtjust i Edith Söderströms musik kom jag fram till att det kunde vara värt att ha henne i skivsamlingen – för att jag gillar att äga de skivor som jag tycker bra om och för att äntligen kunna få in musiken i mp3-spelaren.
Idag anlände skivan, och jag noterar att den har en illavarslande Copy Control-dekal på framsidan. Och naturligtvis klarar iTunes inte av att importera låtarna. Tack, EMI. Verkligen. Jag har just betalat nio euro för att kunna lyssna på den här musiken var och när jag vill, och så är jag fortfarande kvar på ruta ett.
Jag vet inte vilket ljushuvud det är som har kommit på att man ska öka skivförsäljningen genom att förse de legalt inköpta skivorna med teknik som hindrar köparen från att lyssna på musiken…

Någon som har lyckats bättre än jag med att hitta en torrent med Timmar på taket? Eller som vet var jag annars kan komma över mp3-varianten av musiken? Eller hur jag kringgår kopieringsskyddet?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer

  1. Man kan ju också spela in musik från Spotify på datorn. Det finns ju också program som hanterar kopieringsskydd bättre än iTunes.


    • Kurt: Jo, jag har läst att det har dykt upp ett program som spelar in spotify-musiken, men det strider mot mina principer att installera det.
      Jag st¨år dessutom inför ett datorbyte, så det blir inte så mycket mixtrande på ett tag, inte innan jag har fått ordning på den nya. Men jag tycker fortfarande att det är något grundläggande fel i att jag som betalande konsument måste slå knut på mig själv för att få lyssna på den musik jag nyss köpt.


  2. Som jag ser det så är problemet bara att iTunes är ett dåligt (kommersiellt) program. När det gäller spotify, så tänker du nog på programmet Spotsave, som släpptes i mitten av Feb. Med det kunde man ladda ner låtar från Spotify, men det har de blockerat nu. Däremot finns det program som spelar in vad som helst som kommer från ljudkortet (oavsett om det kommer från nätet eller CD-spelaren), och sådana program kan ju inte blockeras t ex Replay Music, Free Sound Recorder eller något annat liknande program.

    PS I Linux är det naturligtvis inget problem alls med kopieringsskydd.



Kommentera

