h1

Vår: cykelpremiär och nya krukväxter

april 2, 2009

Igår var det vårigt värre. Brodern hade äntligen med sig verktygsådan åt mig, och jag bytte cykelsits på omkring fem minuter. En droppe i tidshavet med tanke på att jag inhandlade sitsen för ett par veckor sedan. (Någon får gärna ge mig en egen hylssats nästa jul…)
Fåglarna kvittrade (om än bara talgoxar och gråsparvar än så länge), och det gick nästan bra att pyssla med cykeln utan vantar. Efteråt gjorde jag efterlängtad cykelpremiär, och det var precis sådär härligt mycket frihetskänsla som varje tidigare vår. Minus den frustrerande utmattningen i benmusklerna. Förvisso cyklade jag inte långt, men det brukar kännas i alla fall när man fortfarande befinner sig i vinterns konditionsläge. Det är onekligen mycket som kan sättas upp på yogans konto numera.

Eftersom jag numera har en användbar cykel tog jag mig för att besöka nyöppnade Plantagen. (Nu är vi i Finland, så alla svenskar: Tänk dig att man har glömt allt vad sje-ljud heter och uttalar affärens namn med ett hårt och rejält g i mitten, gärna med dubbel-t också, och så dubbla n på slutet.)
Det var lite som Galna Dagar på Stockmann, bara att allt inte var gult och att de inte spelade fånig musik i högtalarna. Kassaköer långa som sju svåra år, och en massa pensionärer (Jag förstår att alla yngre individer beskådade öppningen av Gina Tricot och Carlings inne i centrum, för nej, vi har ju inget annat för oss än att shoppa) som knuffades i köerna. Nu är jag kanske åldersrasistisk, men jag begriper verkligen inte varför pensionärer som definitionsmässigt borde ha all tid i världen måste vara så stressade i kösituationer. Nu var det ju en himla tur att jag själv var ledig för dagen och därmed lugn och balanserad och inte knuffades tillbaka när tanten bakom mig för n:te gången trampade mig på hälarna och klämde till min orkidé. Som om kön rör sig snabbare mot kassan ju färre kvadratmetrar de köande, oavsett antal, lägger beslag på?

Jag som i höstas avfärdade orkidéer som alldeles för krävande för mig och min inställning till krukväxter gick alldeles frivilligt och köpte min tredje idag. Jag skyller på lägenhetens tidigare hyresgäst som skänkte de två första åt mig och dessutom bar iväg den snyggast blommande åt annat håll. Ska jag ha blommor som måste ha specialnäring och inte får vattnas på normalt sätt vill jag åtminstone ha en i samlingen som producerar riktigt snygga blommor.
Rotade fram en kruka krokus också, den med absolut minst blommor (tänk tidigt knoppstadium) för att få lite hopp om att den varar in till påska.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

