h1

Favoritade nobelpristagare

april 7, 2009

Bokutmaningarna kommer och går, och nu har Lyrans noblesser dragit igång en ny trio som ska återkomma regelbundet. Temat för den första: Vilka är dina tre favoritböcker skrivna av författare som erhållit Nobelpriset?

I sanning en knepig en, för även om många av de nobelpristagare som jag har läst har varit intressanta känner jag att favoriter sällan är rätt benämning på dem. Utom på en, och hon är självskriven etta på listan.

  1. Jerusalem av Selma Lagerlöf. Det här är fortfarande en av de absolut bästa romaner jag har läst. Jag älskar hennes sätt att berätta, romanpersonerna och deras livsval och utveckling.
  2. Barabbas av Pär Lagerkvist. Jag läste den i gymnasiet, minns inte längre alla detaljer men minns fortfarande att jag tyckte mycket mera om den än om Dvärgen som jag läste och skrev uppsats om under första året av litteraturvetenskapliga studier.
  3. Katter av Doris Lessing. Jag tycker om att läsa skönlitterära kattböcker, och den här är en uppstickare i genren, ganska långt från den ofta närvarande puttenuttiga överbeskyddartendensen gentemot katterna. Identifikation för mig som är uppvuxen med katter i huset – katter som på gott och ont alltid fått röra sig fritt utomhus.

Jag ser i Lyrans sammanfattning att Hundra år av ensamhet varit den mest populära boken bland dem som antagit utmaningen (före den 2 april). Jag har fortfarande sådana aversioner mot denna bok efter den utdragna läsningen av den för ett par år sedan att jag ärligt kan säga att jag inte alls unnar den topplaceringen. Nu vet jag att alla blommor ska få blomma och att det kan vara min egen dumhet som gör att jag inte förstår storheten i detta verk – men hjälp vilket utmattande myller hela boken består av. Hade väl aldrig läst ut den om det inte varit för att jag ibland kan besitta en viss envishet, och för att boken hyllas till höger och vänster. Var är alla andra som inte står ut med myllrandet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Barabbas är helt klart värd en omläsning. Det ska bli intressant att se vad jag tycker om Hundra är…


  2. Här! Jag förstår mig inte heller på Hundra år av ensamhet, helt klart en överskattad bok.



Kommentera

