h1

rastlös vår

april 15, 2009

Jag har ett jobb att cykla till just nu, och på morgnarna är det så vackert att till och med en sån som jag som bara brukar vara på kant med omvärlden så tidigt på dagen blir alldeles varmhjärtad. Bofinkarna sjunger och solen lyser, och bara det att det är sol i rummet när jag vaknar gör allt så oändligt mycket enklare.
Sedan när jag ska hem från jobbet igen och är hungersvag (så fort jag börjar jobba behöver jag tydligen minst 1-2 mål extra mat varje dag – jag borde se till att få en arbetsgivare som håller mig med mat, ofta) blåser sanddammet i mina ögon, och två dagar i rad ar jag cyklat hem enögd, med höger öga hopknipet, svidande och rinnande. Just i det skedet av dagen är jag ärligt talat inte så våldsamt förtjust i våren.

Men annars är våren så tacksam i all sin intensitet och förändring. Ljuset förstås – jag känner hur midsommarljuset närmar sig med stormsteg, det som brukar göra mig hög på tillvaron – men allt det där andra också, som rör på sig. Det är ganska jämnt ett år sedan jag började brottas med tanken på att bryta upp, ge mig av och inte komma tillbaka. Jag har känt igen samma rastlöshet i mig den gångna senvintern, men inte riktigt kunnat handskas med den, inte vetat vart den vill ha mig. Men nu, nu i våren, nu finns det ett annat utrymme för att inte veta vart man är på väg. Det finns utrymme att vara trött mitt i solskenet som flödar in genom fönstren när jag kommer hem från jobbet och sakta kan öppna höger öga igen. Det finns en fond omkring mig när jag cyklar hemifrån om morgnarna som går så bra ihop med min rastlöshet.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

