h1

Banankaka, mjölk och traktorlektion

maj 2, 2009

Sommarvarmt ute, så att kroppen nästan får svindel. Jag har knappt vant mig vid att vinterjackans tid är över för den här gången, och nu detta. Söndagskänsla i kroppen, fast almanackan säger lördag. Imorgon blir det alltså en söndag till.

Var ute på landet hos föräldrarna en sväng. Åt nygräddad banankaka med kall mjölk i ett glas bredvid. Länge sedan jag senast druckit mjölk, länge sedan mjölken var till för annat än tillbehör till gröten och råvara för filtillverkning. Ännu längre sedan jag senast drack obehandlad mjölk. Jag hade glömt bort att den kan vara så god. Så rund och gräddmjuk i smaken, utan bismak från pastöriseringsprocessen.
Fick en första traktorlektion av brodern, och ser numera fram emot den dag när backande medelst vidhängande släp i valfri form inte måste ske enligt trial/error-principen, utan börjar sitta i ryggmärgen. Men brodern har trots allt hopp om mitt nära förestående harvande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer

  1. Jag misstänker dock att det mesta av rundheten och den gräddmjuka smaken på den opasterösiserade mjölken beror på att den inte är homogeniserad. I ohomogeniserad mjölk hamnar ju alltid fettet på ytan, och träffar gommen på ett annat sätt. Med den ”vanliga” pastörisering som används av mejerierna i norden, så blir det ju inte så mycket bränd smak från proteinerna.


    • Kurt: Jag tror inte att det är homogeniseringen som är boven i dramat i det här fallet, eftersom den mjölk jag köper i butik enbart är pastöriserad, inte homogeniserad. Men obehandlad mjölk har ju en högre fetthalt än lättmjölkens 1,5 %, och så slipper man ju pastöriseringens bismak – för ja, jag känner av den mycket väl. Fram till sex års ålder ungefär hade jag ju bara druckit obehandlad mjölk, och därmed vant mig vid att det är så mjölk ”ska” smaka.



Kommentera

