h1

Rena fönster och privata forskningsprojekt

maj 12, 2009

Tvättade färdigt det sista fönstret igår kväll, och var vid det laget rejält trött på allt vad fönstertvättande heter. Fast själva rengörandet av glasytorna är egentligen helt okej. Det är allt kringarbete som gör mig uppgiven och utled – flytta möbler, rensa bort alla mängder gatudamm, flugskit och döda insekter som hopas i drivor mellan fönstren. Lirka upp fönster som inte vill bli öppnade, slåss med persienner som hänger i vägen…
Tack och lov att alla fönster är tvättade. Och tack och lov att jag åtminstone belönas för min arbetsinsats med fönster som är så klara att de känns alldeles nya. Lite som om man flyttat till en ny lägenhet. (Och i relation till allt jobb som flyttandet brukar innebära har jag kanske kommit ganska smidigt undan med att bara tvätta fönster.)

Våren är för övrigt ingen bloggandets årstid. Skriver gör jag förvisso, men fortsättningsvis inte för andra ögon än mina egna. Det måste vara så, åtminstone så länge som jag utforskar de här nya sidorna av mig själv, det här som jag hittar i mig själv i mötet med andra. Det är inte ett ensamt forskningsprojekt, men de yttersta resultaten är fortsättningsvis förbehållna endast mina egna ögon. Inte för att jag är mer annorlunda än någon annan människa. Det jag upplever, det jag vrider och vänder på, det som bosätter sig i mina tankar, det kan nog många känna igen sig i. Men den igenkänningen är jag inte beredd att bjuda på när jag själv är mitt uppe i alltihop.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

