h1

Att inte gå på konsert

maj 23, 2009

I kväll hade jag kunnat gå på konsert och lyssna på en världskänd a capella-grupp. Det hade säkert kunnat vara en fantastisk upplevelse. Eller också hade jag kunnat gå på grillkväll, fast den föll i och för sig bort eftersom jag gick hem från jobbet två timmar efter att den börjat.
Istället cyklade jag hem och insåg att jag absolut inte orkar släpa mitt tunga huvud, min snoriga näsa och min värkande hals utanför hemmet igen. Och någonstans vet jag att det absolut hälsosammaste hade varit att stanna kvar i sängen hela dagen.
Fast då hade jag inte fått beundra stadshusets fina inredning ytterligare två gånger. Inte heller hade jag fått smittas av volontärernas entusiasm, eller uppleva den där stunden på jobbet när man inte längre bryr sig om att man jobbar övertid utan bara äter sig in i sin text och fokuserar på formuleringarna.
Och jag hade inte heller plötsligt fått en chans att se hur det ser ut innanför fängelsemurarna. Eventuellt kan det vara så att chanserna att höra King’s Singers live dyker upp något tätare än chanserna att få komma innanför den där låsta dörren på ytterst tillfälligt besök.

(Fast ändå. Här har jag fördjupat mig i Körfestivalen i en veckas tid och utrustats med ett presspass och allt, och hur många konserter har jag lyckats gå på? En hel, en del andra småsmulor här och där. Jag befinner mig i den där ambivalensen mellan lätt bitterhet och en viss lättnad över att min kropp säger nej, nej, nej just nu. För ärligt talat är jag lite övermätt. Nu vill jag bara vräka det här viruset som ockuperar min kropp och ta tillbaka mitt liv.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

