h1

Nyutslagen sommar

juni 1, 2009

Sommaren är här nu. Det har ganska lite med datumet att göra, men hör desto mera ihop med det faktum att jag tillsammans med föräldrarna släppte ut korna. Nu är hagen åter i bruk, till glädje för både två- och fyrbenta. Faktiskt till glädje för en hel del insekter och fåglar också.
Är kvar på landet efteråt, går ut i kvällssolen och insuper doften av blommande hägg och nyutslagen äppelblom. Spovarna sjunger med ett vemodsstänk, som om de visste att deras säsong redan närmar sig slutet. Koltrasten bor i skogsbrynet ännu ett år, och lärkorna har försökt överrösta varandra hela dagen.

Det är nu sommaren börjar, och jag önskar att jag kunde hålla kvar de här ögonblicken av skönhet. Stanna tiden och sluta kasta mig framåt mot kommande händelser. Skydda den här nya försommaren mot all oro för hösten och för saker som kan komma att göra ont. Ingen annan årstid finns det väl som jag så gärna skulle sätta på piedestal, hålla ren och obefläckad av vardag, sorg och tidens flykt. Jag borde inte drömma skört den här årstiden, för skärvorna hör inte hemma i min idealiserade sommar.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

