h1

Bokutmanad!

juni 7, 2009

My bokutmanade mig för snart en månad sedan, men tja – det har ju varit lite bloggtorka här ända sedan våren kom igång på allvar.

1.Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?
Vilhelm Mobergs Utvandrarna som jag tvingades läsa i nian. Jag väntade mig något segläst och blev alldeles överväldigad.
Ester Ringnér-Lundgrens Kvirre och Hoppsan i tv, som var den bok med vilken jag knäckte läskoden en senhöstmorgon när jag var fem år.
Maria Gripes skuggsvit som jag läste i alldeles för unga år men ändå fascinerades av och senare har läst om ett antal gånger.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Jag lärde ju mig läsa delvis tack vare en utsliten Kalle Anka-tidning, och just Kalle Anka-serier i olika former hade ett snudd på magiskt skimmer omkring sig när jag var barn. Ett annat serieminne härstammar från tio-elvaårsåldern när jag läste alla seriealbum om Svarta hingsten som jag kunde hitta på biblioteket. Dessutom läste jag Min Häst under många år, och där var favorittecknaren framom alla andra Lena Furberg. Jag funderar faktiskt seriöst på att börja samla på hennes samlade serier om Stallgänget på Tuva eftersom jag fortfarande är barnsligt förtjust i dem.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
Jag kikar lite i min bokdagbok från början av 2008 och framåt, och hittar ett par stycken som utmärkt sig. Det här är allt – Cordelia Kenns kuddbok av Aidan Chambers. Ja, det finns väl egentligen få saker i den här (ungdoms)romanen som inte imponerat på mig. Jag fascinerades av det bearbetade dagboksgreppet, både för att det är väl genomfört men säkert lika mycket för att jag själv skriver dagbok, och detta väldigt hängivet i perioder. (Men jag är, till skillnad från Cordelia, ingen fiktiv person och därmed tänker jag inte bearbeta mina dagböcker och ge ut dem.)
Nancy Hustons Livslinjer imponerade också. Jag tyckte förvisso att den var svår att få grepp om och svår att tycka om till en början, men när sista sidan var läst var jag så fascinerad och imponerade att jag nästan fick lust att börja om omedelbart. Huston skriver en berättelse om en släkt genom att göra ett nedslag i varje generation, och berättar om släktens trauma bakvägen. Inte underligt att boken blir intressantare ju närmare källan man når.

4. Musik eller inte när du läser?
Brukade lyssna på musik medan jag läste när jag var barn, men ungefär sedan mitten av tonåren har det blivit mer eller mindre omöjligt. Jag kan inte koncentrera mig på både boken och musiken samtidigt, och det slutar alltid med att jag antingen stänger ute musiken eller också läser utan att ta in texten. (Jag har egentligen svårt att prata med folk om det finns intressant musik i bakgrunden också, märker att jag lätt fångas av musiken i stället för av samtalet.)

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?
Jag vet inte om det här händer så ofta egentligen, men jag föreställer mig att det så skulle kunna röra sig om en hel drös rödryggade flickböcker, samt annan socker- och trösteläsning i stil med Ann Brashares böcker. (Fast böckerna om tjejerna och de magiska jeansen är faktiskt bättre än hennes kärleksroman för vuxna, Sista sommaren (med dig) som jag läste för ett par veckor sedan.)

6. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?
Stephenie Meyers Om jag kunde drömma – jag är ju för allt i världen kvinna, så hur kan jag ha så svårt för Bella och i synnerhet Edward?
Sedan är jag säkert en dålig representant för litteraturvetarsläktet eftersom jag starkt ogillade både Salingers Räddaren i nöden och Kafkas Processen. I synnerhet Salingers bok som jag inte alls ser storheten i.

7. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Jag drömmer om att någon ska ge oss en tv-serieversion av Harry Potter. Filmerna tappar bort de roliga detaljerna i trollkarlsvärlden, och det är ju de som är halva behållningen. Tänk er att varje bok fick en egen säsong, föreställ er hur vi skulle kunna gotta in oss i rörliga fotografier, praktiska vardagshjälpmedel och magiskt godis…

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?
Jag brukar ju inte ge folk stryk, men åh, Stephenie Meyer… lite frestande vore det nog. Denise Rudberg skulle jag vilja skälla ut för språkslarvet också.
Åsa Larsson skulle kunna få en stor kram för de fantastiska deckare hon skriver, och Mariette Glodeck skulle jag kunna ta en öl med för att diskutera hennes användning av låtcitat i Röda vita rosen.

9. Vem vill du utmana?
Helena, Maria och Ylva. Samt de läsare som vill plocka med sig utmaningen till sin egen blogg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Ooh, roligt. Jag ska klura ett tag…


  2. åh, mariette! började nästan tro att jag var ensam om att ha läst röda vita.


  3. Nu har jag väl klurat länge nog. Svarade här!


  4. Jag är en ny läsare som absolut har lust att anta utmaningen – hinner dock inte nu, dottern messade att hon är hungrig och jag har inte börjat med maten … Återkommer.



Kommentera

