h1

Handskrivet undantag

juni 15, 2009

Sitter uppe i det sena kvällsljuset och skriver ett brev. För hand. Med penna, på papper. Utan redigeringsmöjligheter. Det går förvånansvärt bra (sannolikt tack vare de senaste årens dagboksskrivande), men jag märker att texten blir annorlunda än om jag skrivit den på datorn. Mindre filad, mindre eftertänksam. Mindre strukturerad. Samtidigt: Mera kreativ, för om inledningen på en mening blev annorlunda än jag tänkt mig kan jag inte gå tillbaka och ändra, utan får helt enkelt anpassa mig och göra det bästa av situationen. (Nu minns jag att mormor brukade skriva brevutkast som hon sedan renskrev, för hand. Jag tror att det är för sent att lära sig den metoden efter de senaste årens tangentbordknattrande och hoppande fram och tillbaka i texten. Eller så saknar jag både tålamodet och framförhållningen…)

Det värsta är att nu när jag skrivit brevet och hittat ett kuvert så slår det mig att jag inte kommer att ha tillgång till det när jag väl skickat iväg det. Det finns inget annat än originalet, ingen kopia som ligger kvar i utkorgen om jag vill läsa och kolla vad det egentligen var jag skrev.

Den här digitala tidsåldern är inte bra för mitt besatta dokumenterande av mitt eget liv.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer

  1. Fast när det gäller författare, så får jag ju inget som helst intryck att unga författare, som rimligen använder dator i högre grad, skulle skriva mera filad, mera eftertänksam eller mera strukturerad prosa. Snarast tvärt om, äldre författare som i högre grad skriver för hand, eller t o m fortfarande använder skrivmaskin, är ju oftast oändligt mycket bättre på att revidera, korta ned och koncentrera sina texter. Intrycket är ju tyvärr att många författare numera får, eller i alla fall tror sig få ackordersättning per ord de skriver.


  2. ‘Den här digitala tidsåldern är inte bra för mitt besatta dokumenterande av mitt eget liv.’ Kanske det, men det gäller inte kopia på det handskrivna: Scanna det innan du sänder!!!



Kommentera

