h1

Twilight får mig att ålderskrisa

juli 10, 2009

Jag får någon sorts ålderskris av det här.
För min reaktion är inte i första hand att sucka över att någon kan tycka att de där sexistiska och klantigt skrivna böckerna (och naturligtvis den efterföljande filmen, som jag i ärlighetens namn inte har sett och därmed inte kan ha så mycket åsikt om – bortsett från att jag tycker att själva grundstoryn är riktigt, riktigt obehaglig) är värda en hyllning i den här formen. Nej, jag blir sådär mammigt upprörd. ”Men lilla vän, tänk efter”, skulle jag vilja säga. ”Men snälla någon, ska du ha en så där stor tatuering på ett så där synligt ställe, i resten av ditt liv?”

Fast jo, det är ju klart att just ämnet för tatueringarna spökar i den här historien. Det var ju inte direkt igår som jag noterade att jag blivit så vuxen att det där med tatueringar inte alls lockar längre (skulle vara en mycket liten och diskret placerad i så fall) och att i synnerhet stora, synliga sådana sällan uppfattas som klädsamma av mig. I vanliga fall brukar jag dock tycka att det är andras problem och inte mitt hur de väljer att pryda sin hud. Ändå är det något med det här dyrkandet av Edward Cullen och hans mespropp till flickvän som får mig att vilja omyndigförklara fansen.

Nu känns det nästan skönt att jag blev sådär rabiat och obalanserat det-är-naturligtvis-bara-min-åsikt-som-är-den-rätta-upprörd. Plötsligt känner jag mig inte längre som om jag är i den där åldern när man har tonårsbarn.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer

  1. Jag kan hålla med om att Twilight bitvis är könsstereotyp och att Bella kan tyckas vara en mespropp. Det tyckte jag också länge. Men jag måste till dess försvar säga att det sker en förändring genom böckerna om man har läst alla fyra! Dessutom finns det andra kvinnor i böckerna som inte alls är några mesproppar, nämligen vampyrerna. Det finns mer i twilight än bara bella & edward!


  2. Hm.. Hittade självklart till den här sidan då jag letade efter en twilighttatuering =). Dock är det inte av den anledningen att jag dyrkar varken Edward eller Bella, utan för att böckerna har tilltalat mig extremt mycket. Detta är ingen tatuering jag kommer göra p.g.a att jag tycker att skådisarna i filmen är extremt snygga eller något liknande, utan för att böckerna hjälpt mig och jag vet med mig att jag alltid kommer tycka om dem. Min tatuering blir dock seriös, ett citat ur en av böckerna som har betydelse för mig på andra sätt också.



Kommentera

